Zoufalík, Cabrnochová cyklostezka

Novopečená místostarostka Prahy 10 Ivana Cabrnochová (Strana Zelených) se ráda prezentuje podporou cyklistické dopravy, ale klidně pustí cyklisty na Vršovickou a Vinohradskou ulici do hustého automobilového provozu. Ať se cyklisté pobijí s motoristy každý o svůj kousek ulice.

Řekla to ve velkém rozhovoru, který jsme s ní vedli hned po jejím nástupu do funkce. Textovou podobu jsme uveřejnili v pěti částech. Rozhovor si můžete poslechnout kompletní na zvukové nahrávce.

Ivana Cabrnochová. FOTO: Senát ČR

AUDIO: Rozhovor s Ivanou Cabrnochovou (100 MB, 1:49 min)

  1. Korupce na radnici Prahy 10 prý neexistuje.
  2. Trojmezí, kde se prý nebude stavět.
  3. Obrovské peníze, které prý nebyly ukradeny.
  4. Cyklistika, která se prý dá provozovat mezi auty.
  5. Politika a kriminalita se prý nedá dělat veřejně.

Má Praha 10 vliv na dění ve Slavii, případně v ní vlastní majetkové podíly?

Nemáme do Slavie co mluvit. Je to soukromá společnost. Bylo by to, jako bych třeba říkala výrobci pneumatik, co má vyrábět. Dříve měla Praha 10 nějaké záměry, jak vstoupit do Slavie, ale ty zastupitelstvo zamítlo.

Slávistický kotel v Edenu. FOTO: Mates

Stejně se zeptám na Bohemians.

Praha 10 se dlouhodobě snaží zachránit Dolíček pro fotbal. Už v minulém volebním období byl pověřen kolega Roman Rogner se Strany Zelených, aby jednal s majiteli společnosti CTY, ale nepovedlo se to.

Z jakého důvodu?

Oni neměli chuť to řešit.

Praha 10 nabízela málo?

Nechtěli se zbavovat majetku.

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Roman nebyl pověřen jednáním o ceně, ale aby se zeptal, jestli mají vůbec zájem.

Veřejně se přece mluvilo o penězích, které má Praha 10 připravené na Bohemku.

Jedna z variant byl odkup stadionu za odhadní cenu 84 a půl milionu korun. S CTY o tom později jednal Petr Vozobule ze strany Desítka pro domácí, ale vlastníci si představovali, že by za stadion utržili víc. Teď je ve hře směna pozemků.

Co jim brání, aby Bohemku prodali bez vás?

Asi nemají jiného kupce.

Takže to jenom zkoušejí?

To nevím. Nebyla jsem u těch jednání.

Podle územního plánu prý nelze postavit na sportovišti nic jiného, třeba obchodní centrum.

Vedle na parkovišti za Botičem lze stavět, ale na území stadionu je sport.

Florbal Bohemians. FOTO: Florbalová škola Bohemians

Vaše velké téma jsou cyklostezky. Máte v Praze 10 vymyšlený systém, kudy a jak jezdit na kole?

Je udělaný generel, který ale bude potřebovat po několika letech aktualizaci. Navazuje na celopražský cyklogenerel, kdy město ještě přálo cyklistické dopravě.

Město už cyklistům nepřeje?

Bohužel ne. Máte pocit, že náměstek primátora Josef Nosek podporuje cyklistickou a veřejnou dopravu? Upřednost??uje se teď automobilová doprava.

Jak se to projevuje v Praze 10?

Staví se drahé silniční stavby, které ubírají peníze městu, a to pak nemá peníze na investice, které by mělo udělat. Na to navazují další problémy jako znečištěný vzduch a problémy s parkováním.

Co to ale přesně znamená pro Desítku?

V současné době nemá hlavní město peníze na páteřní cyklotrasy, na které bychom navazovali naše lokální cyklotrasy.

Kde v Praze 10 vede páteřní cyklotrasa?

Páteřní cyklotrasy se většinou budují po hlavních ulicích…

…kde v Praze 10 vede páteřní cyklotrasa?

Po Vršovické a po Vinohradské ulici.

Takže cyklopruhy. Já myslel, jestli u nás vedou důležité cyklostezky oddělené od automobilového provozu.

Tak jak? Na co se ptáte? Cyklotrasy, cyklostezky, cyklopruhy?

Město označuje cyklopruhy za páteřní cyklotrasy?

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Podívejte se na plán rozvoje pražské cyklistické dopravy.

Já občan Prahy 10 chci sednout na kolo. Vy mi řeknete páteřní cyklostezka, anebo cyklopruh, anebo cyklotrasa, to je jedno. Prostě páteřního něco. Já si pod tím představím něco velkého.

To jsou trasy, které mají přesah mězi městskými částmi.

Čili dálkový cyklopruh?

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Je to trasa, po které se dostanete třeba z Benic na Vinohrady.

Které páteřní cyklotrasy tedy vedou v Praze 10?

Jsou vedené…

…ptám se, které to jsou konkrétně.

Spojují nás s Prahou 2, Prahou 3 a Prahou 4.

Které to jsou? Odkud kam vedou?

Už jsme to řekla.

Praha 2 jsou Vinohrady. Je to tedy Vinohradská ulice?

Ano.

Kam to vede dál?

To si najdete na mapě.

Chápejte, většina lidí nejezdí na kole a ani netuší, že existuje páteřního něco…

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Ono je to jedno. Cílem je, aby se v Praze dobře jezdilo na kole. Jestli se tomu bude říkat cyklistická dálnice nebo cyklostezka, je úplně jedno.

Jde o to, abyste se dostal z jednoho bodu do druhého. Příjemně a bezpečně. Abyste tam měl vyhrazený prostor, ve kterém řidiči i chodci musejí dávat pozor, protože tam může jet cyklista.

Vrátím se k páteřním cyklotrasám. Znamená to, že když byl vybudován Pražský okruh, nejsou peníze, aby byla upravená Vinohradská a Vršovická pro cyklisty?

Nebudou propojené některé úseky. Jak se postupně upravují různá území v Praze 10, buduje se vybavení pro cyklodopravu.

Co to je vybavení pro cyklodopravu?

Cyklostezky, cyklopruhy, stojany, značky a všechno co souvisí s cyklodopravou.

Kdo se zabývá výstavbou cyklostezek, říká že nejsou problémy ani tak s penězi, ale s městskými částmi. Ty se tomu často brání ze všech sil. Někde nechtějí omezit parkovací místa, jinde zakážou průjezd, jinde se odkazují na stávající ulici.

V Praze 10 s tím zkušenost nemám.

Tak natvrdo: Proč není upravená Vršovická a Vinohradská?

Jak upravená?

Aby se na nich dalo jezdit na kole bez rizika, že vás zajede auto nebo autobus.

To je postupnou výchovou a sžíváním automobilistů s cyklisty. Automobilisté si také museli zvyknout, že chodci mají na přechodech přednost.

U páteřních cyklistických tras tedy máte představu, že by tam byla smíšená doprava?

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Není podstatné, jestli se jede po ulici nebo samostatném chodníku.

Cyklistická doprava je ve městě důležitá. FOTO: Kuba Turek

Čili mluvíte opravdu o smíšené dopravě. Cyklisté tedy mají jezdit v husté automobilové dopravě jako třeba právě na Vršovické.

Tyto trasy neslouží rekreačním cyklistům, nikdo se po nich neprojíždí, ale jsou určené k dopravě na kole z jednoho bodu do druhého a volí nejkratší cestu. Tudíž i v hlavním dopravním prostoru.

Pustila byste na Vršovickou ulici svoje dítě, aby jezdilo do školy?

Vždyť vám to říkám, cyklopruh je určený pro dopravní cyklisty.

Ptám se na cyklistickou dopravu. Úplně obyčejnou dopravu do školy.

Nebudete přece jezdit třeba z Vršovic na Karlovo náměstí do školy. Tam bude jezdit dospělý člověk do práce, ale ne dítě do školy.

Moje děti jezdily do základní školy devět let ze Zahradního Města na Náměstí Míru.

Nebál jste se, že se špatně rozhlédnou a přejede je tramvaj?

Po cestě byly semafory.

A co když nefungovaly?

Naučil jsem je dávat si pozor.

A o tom to je. To je ten princip

Cyklodoprava tedy podle vás nejsou děti, nejsou rekreační cyklisté a jsou to tedy jen dospělí, kteří jezdí do práce.

Cyklodoprava znamená také ježdění do školy.

Po Vršovické ulici?

To záleží, jestli na to dítě má nebo nemá. Já se také nebudu vrhat pěšky přes dálnici.

To nesmíte. To by vás okamžitě zabásli policajti.

Budu-li mít malé dítě, o kterém vím, že není schopné udržet na kole směr, nebudu ho brát na Vršovickou. Pokud budu mít dítě vě věku deset nebo jedenáct let, které dodržuje základní bezpečnostní pravidla, tak ho na Vršovickou vezmu.

Do hovoru vstupuje Petr Vilgus, životní partner Ivany Cabrnochové: Až bude zavedená Zóna 30 a nastane zklidnění dopravy, bude bezpečnost o něčem jiném.

Vy chcete zavést třicítku v Praze 10?

Plošně to mohou být spíš rezidenční zóny, ale může to být třeba i Kodaňská ulice.

Comments

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *