První autobusová linka v Praze spojovala Vršovice a Záběhlice.
Pražská obec spustila pravidelnou autobusovou dopravu na lince A přesně 21. června 1925. Autobus jezdil z dnešního náměstí Svatopluka Čecha od tramvajové smyčky přes Bohdalec k Záběhlickému zámečku, kde dodnes funguje autobusová zastávka U Lípy.
Autobus na lince A nejprve zastavoval pouze na zastávce dnes zvané V Korytech, dříve se jí říkalo Na Hrádku. O tři roky později už zastavoval také Na Bohdalci, aby cestující mohli přestoupit na tramvajovou linku číslo 3.
První pražská autobusová linka z Vršovic do Záběhlic a zpět jezdila už od roku 1925 ve dvacetiminutových intervalech. Kromě cestujících přepravovala také poštu.
Městská autobusová doprava se osvědčila. Od roku 1929 zajížděly autobusy z Vršovic až na Václavské náměstí, následující rok byla trasa prodloužena dokonce ke Stavovskému divadlu. Od roku 1930 se na druhé straně jezdilo do Hostivaře.
Historické číslo vstává z mrtvých
Během půlstoletí se změnila koncepce pražské hromadné dopravy, ale nejstarší autobusová linka zůstala důležitou páteřní spojnicí. Nejnižší písmenné označení A vyměnila za nejnižší číselné označení 101, ale až do 80. let minulého století se její trasa neměnila.
Teprve s rozvojem metra odešlo „Áčko“ neboli „Stojednička“ do dopravácké výslužby. Úsek mezi Vršovicemi a Záběhlicemi obstaraly autobusy s číslem číslem 138.
Historická Stojednička ovšem vstala z mrtvých a dnes jezdí v téměř nezměněné trase jako na začátku před pětaosmdesáti lety. Jenom je o dost prodloužená a staví skoro na každém rohu. Začíná v Tolstého ulici, křižuje Náměstí Svatopluka Čecha, stoupá a klesá přes Bohdalec, projíždí Záběhlicemi, zastavuje u obchodního centra Hostivař, u Hostivařského nádraží a po Průmyslové ulici dojede až na konečnou Depo Hostivař k metru.
Délka linky 101 se mění v pracovních dnes i o víkendu a také podle dopravní špičky. Mimo špičku je v provozu jen úsek Tolstého – Nádraží Hostivař.
Kudy jezdí linka 101?
Celková doba jízdy pod jízdního řádu je 42 minut a ujetá vzdálenost 15 kilometrů.
Tolstého – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Kodaňská – Kavkazská – Koh-i-noor – Vršovický hřbitov – Bohdalec – Bohdalecká – Záběhlice – Pod Vinicí – V Korytech – U Lípy – Záběhlická škola – Práčská – Topolová – Centrum Zahradní Město – Zahradní Město – Na Padesátém – Skalka – Michelangelova – Plošná – Mokřanská – Myšlínská – Kablo – Kovošrot – Zentiva.
Stojednička projíždí značnou částí Prahy 10. Svezte se s ní a podívejte se na zajímavá místa.
Na Míčánkách: Justiční palác kombinuje staré budovy s moderní architekturou.
Slovinská: Muzeum hraček.
Koh-i-noor: Moderní kostel svatého Václava a budova slavné továrny Koh-i-noor.
Bohdalec: Tady se natáčela Obecná škola, charakteristické jsou nouzové školní budovy a elektrárna.
Záběhlice: Autobusová zastávka pod mostem Jižní spojky stojí na břehu Botiče. Odtud jede linka 101 proti proudu populárního pražského potoka.
V Korytech: Kostel Narození Panny Marie má románské základy. Uprostřed Hamerského rybníka stávala královská tvrz Václava IV. Dnes je na jednom břehu oblíbený Lechovický sklípek a na druhém sportovní centrum Hamr.
U lípy: Záběhlický zámek i park je veřejnosti bohužel nepřístupný. Taktéž zajímavé moderní obytné budovy.
Záběhlická škola: Bývalý zámeček Práče slouží hospodářským účelům.
Práčská: Historický špýchar dnes stojí samostatně, dříve okolo něj bývala zemědělská usedlost.
Omnibusový pokus roku 1908
Abychom byli spravedliví, nesmíme zapomenout na jeden starší pokus o autobusovou dopravu v Praze. V roce 1908 začaly jezdit omnibusy přes Karlův most na Malou Stranu.
Jejich provoz byl však nespolehlivý, těžké vozy ničily most i ulice a když po technické závadě jeden vůz nacouval do malostranského domu, byl provoz v roce 1909 zastaven.
Comments