Stále více naftových i benzínových aut je vybaveno turbem. To je lidové označení pro turbodmychadlo, které umožňuje tak zvanému přeplňovanému motoru, aby polykal více paliva a více vzduchu. Auto má pak větší výkon, lépe zrychluje a většinou jede rychleji.

Zároveň je turbodmychadlo jedna z nejcitlivějších součástek, poměrně rychle se opotřebuje, nebo dokonce zničí. Je potřeba ho draze vyměnit nebo levněji repasovat.

Specializované autoservisy

Repase turbodmychadel není nic jednoduchého. Jedná se o vysoce odbornou činnost a v rámci autoservisů to dělají pouze specialisté. Obvykle nabízejí svoji práci na všechny druhy i značky turbodmychadel. Mezi nejznámější patří Garret, Holset, KKK, IHI, Mitsubishi, Schwitzer, BorgWarner, ČZ, Melett…

Toyta Land Cruiser 70 nabízí přeplňované motory. FOTO: Dajbych

Zároveň nabízejí nová turbodmychadla a veškeré náhradní díly. Jedná se především o středy, opravárenské sady, hřídele, kola komprese, regulační ventily, geometrie, naklápěcí lopatky a sady těsnění.

Ceny oprav turbodmychadel začínají na zhruba dvou tisících korunách za méně závažné poruchy, jako je vrtulka sání či osa kompresorového kola. Pět až osm tisíc korun stojí výměna středu či kompletní repase. Velká oprava poškozeného hřídele vyžaduje nový ložiskový střed, to je celý vnitřek turbodmychadla neboli rotor, kompresorové kolo a střední skříň s ložisky. Přesné ceny se odvíjejí od konkrétní značky a také míry poškození turbodmychadla.

K tomu je možné objednat celkovou revizi turbodmychadla. Jedná se o kompletní vyčištění a odzkoušení na certifikovaném zkušebním stavu.

Životnost je 150 000 km

Životnost turbodmychadla je závislá nejen na jeho kvalitě z výroby, ale především na stylu jízdy a také péči o motor, hlavně čistotě mazacího oleje.

Výrobci uvádějí životnost ložisek na 5-6 tisíc motohodin. Zkušenosti autoservisů hovoří o ujetí 150 000 kilometrů, po kterých je potřeba repase turbodmychadla. Nejvíce se opotřebovávají radiální ložiska a těsnící ucpávkové kroužky.

Co je turbodmychadlo?

Turbodmychadlo se montuje do benzínových i dieselových motorů v osobních a nákladních autech. Technicky je to turbokompresor určený pro přeplňování motoru osobního nebo dodávkového vozu, tedy zvyšování tlaku v pracovním prostoru během sání. Kromě automobilového průmyslu využívají turbodmychadla především letecké motory a také těžké stavební a zemědělské stroje.

Turbodmychadlo je běžnou součástkou v motorech dodávek i osobních aut. FOTO: Dajbych

Agregát je složený z radiálního turbokompresoru a plynové radiální turbíny, která kompresor pohání zbytkovou energií z výfukového plynu. Zvyšuje výkon spalovacího motoru díky přísunu většího množství kyslíku ze vzduchu a paliva z nádrže do pracovního prostoru. Turbodmychadlo tím pádem zvyšuje celkovou účinnost pohonné jednotky.

Skládá se ze dvou částí – turbínové a dmychadlové. Dmychadlo stlačuje vzduch vstupující do motoru. Turbínu pohánějící dmychadlo roztáčí výfukové plyny z motoru.

Nárůst tlaku (anglicky boost) se uvádí v pascalech, barech nebo PSI. Pro orientaci platí, že 100 kPa = 1 bar = 14,7 PSI, což znamená zdvojnásobení výkonu motoru. Kvůli mechanickým ztrátám dosahují moderní turbodmychadla v autech maximální účinnost do 80 %.

U některých benzinových motorů jsou využívány výhody mechanického kompresoru a turbodmychadla zároveň. Malý kompresor pracuje pouze v nižších otáčkách, aby nedocházelo k prodlevě, poté práci plynule převezme turbodmychadlo. Tento systém využívají například motory TSI koncernu Volkswagen.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *