Nová tramvajová linka číslo 19 propojí Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice a Pankrác od začátku června. Začne jezdit, jakmile Dopravní podnik hl. m. Prahy dokončí rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci. V okolí Pražského povstání díky rekonstrukci vzniknou úplně nové tramvajové zastávky společné pro tramvaj a autobus.

„Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012,“ říká náměstek primátora, radní pro dopravu Adam Scheinherr, a doplňuje: „Devatenáctka ale neskončí na Kubánském náměstí jako v minulosti, ale bude pokračovat dál, aby nově propojila také Vršovice s Pankrácí. Využije tak nově postavenou část tramvajové tratě k metru na Pankráci, kde bude končit jen dočasně. Věřím, že se brzy vydá po nových kolejích ještě dál. Už teď připravujeme další pokračování této tramvajové trati o zhruba 300 metrů dále k poště a Finančnímu úřadu. Tramvaj tak v budoucnu obslouží také administrativní centrum u budoucí přestupní stanice mezi trasami metra C a D.“

Trasa linky číslo 19
Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Biskupcova – Želivského – Strašnická – Kubánské náměstí – Slavia – Koh-i-noor – Nádraží Vršovice – Náměstí Bratří Synků – Pražského povstání – Pankrác.

Linka 19 bude jezdit ve všední dny i o víkendech od rána až do pozdního večera. Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch dodává: „Díky probíhající rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské by měla být ve výsledku MHD plynulejší. Ve směru z centra osadíme betonové tvarovky, které oddělí trať od vozovky. A také předpokládáme, že v rámci obnov tří světelných signalizací, které probíhají v koordinaci s naší akcí, na nich bude zavedena preference MHD.“

Počítá se s prodloužením až ke křižovatce Budějovické a Bystřické ulice. V současnosti k tomuto úseku projektanti připravují dokumentaci pro územní a stavební řízení.

„Rekonstrukce tramvajové trati v okolí Pražského povstání přinese ještě dvě novinky. Novou tramvajovou zastávku Pražského povstání, která bude blíž vstupům do metra u křižovatky Táborské a ulice Na Pankráci a mezi Pankrácí a Pražského povstání vznikne ještě nová tramvajová zastávka Kotorská. Právě tyto nové zastávky budou sloužit jak tramvajím 18 a 19, tak autobusu 193 s přímým a pohodlným přestupem na tramvaje v nové zastávce Kotorská,“ říká ředitel organizace ROPID Petr Tomčík.

V tramvaji. FOTO: Kuba Turek

Spojení Pankráce a Pražského povstání s nádražím Vršovice dnes zajišťuje autobus 193. Jakmile začne jezdit po této trase tramvaj 19, budou mít oba spoje zcela shodnou trasu, ale obyvatelé Prahy 4 nemusí mít obavu, že by linka 193 zmizela z trasy, na kterou jsou zvyklí. Většina jejích spojů pojede nově z Šeberáku pouze na Pražského povstání, ale v každé hodině zůstanou 2-3 spoje, které budou pokračovat dále přímo do Nuslí a k Nádraží Vršovice.

Další změny tramvajových linek

Se zavedením nové linky 19 souvisí úprava tras některých dalších tramvají:

5 Jejím dlouhodobým posláním je na Žižkově pomáhat velmi využívané devítce. Aby tuto pomoc mohla nabídnout v ještě delším úseku než dnes, pojede pětka z Olšanského náměstí rovně Olšanskou ulicí na Ohradu a k Vozovně Žižkov, kde bude končit. Spojení mezi Seifertovou ulicí a Florou zajistí nadále linka 15, mezi Florou a Ústředními dílnami DP pětku plnohodnotně nahradí spoje linky 16.

13 Třináctka bude nově končit u Olšanských hřbitovů společně s linkou 15, protože spojení z Vinohrad směrem do Nových Strašnic zajistí nově tramvajová linka 16.

16 Mezi zastávkami Želivského, Palmovka, Nádraží Vysočany a Lehovec začnou jezdit spoje obnovené linky 19, takže by zde šestnáctka byla navíc. Pojede proto z Želivského rovně ke Krematoriu Strašnice, na Vinici, Černokosteleckou a k Ústředním dílnám DP. Tady nahradí linky 5 a 13 a nově nabídne z oblasti Nových Strašnic spojení bez jakéhokoliv přestupu až na Karlovo náměstí.

24 Čtyřiadvacítku čeká zkrácení na Náměstí Bratří Synků. Dál do Vršovic ji nahradí nová linka 19 společně s linkami 6 a 7, které tu jezdí už dnes. Na rozdíl od linky 24 bude linka 19 ve Vršovicích v provozu i o víkendech a také každý den večer.

Zajímavosti linky 19

V oblasti Náměstí Bratří Synků pojede ve směru z Pankráce na Lehovec zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak silně zatíženou světelnou křižovatku v Otakarově a uspoří cestujícím cca dvě minuty jízdní doby.

Trasa nové linky 19 měří bez mála 17 kilometrů a tramvaj na ní bude mít 38 zastávek.

Na linku 19 bud možné vypravit pouze obousměrné kloubové tramvaje typu KT8D5.RN2P, které budou vyjíždět z provizorní vozovny v Ústředních dílnách DP, která v současné době nahrazuje rekonstruovanou vozovnu Hloubětín.

Poprvé se linka 19 objevila v ulicích Prahy před 98 lety, přesně 29. července 1923. Tehdy jezdila z Libně kolem Prašné brány na Můstek, pak po Václavském náměstí k Muzeu a dále přes Tylovo náměstí do Nuslí – shodou okolností také na dnešní náměstí Bratří Synků (tehdy šlo o zastávku Nusle, Riegrovo náměstí). V roce 1925 pak byla prodloužena poprvé na Pankrác. Nová trasa tak přivede letos v červnu linku 19 do míst, kde vozila své úplně první pražské cestující.

Do pražských ulic se v trvalém stavu vrátí linka 19 téměř přesně po 9 letech. V trase Lehovec – Želivského – Nádraží Strašnice/Radošovická jezdila naposledy 22. května 2012.

Comments

  1. Super ,ale moc dlouho asi jezdit nebude když v jiném článku se píše že se na rok a půl uzavře KREJCÁREK.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *