Toyota auto

Povinné vybavení auta je častým cílem policejních kontrol. Ač se někdy zdá, že jde o pouhý rozmar policistů, nebo dokonce šikanu, není tomu tak. Povinná výbava zabezpečuje, abyste v případě vážných potíží na silnici mohli pomoci sobě, nebo nedej bože někomu, kdo je zraněný.

Povinná výbava podle aktuálně platné vyhlášky podle č. 206/2018 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích:

Autolékárnička
Reflexní vesta
Výstražný trojúhelník
Zvedák
Klíč na kola
Náhradní kolo

Máme povinnou výbavu v autě? FOTO: Kuba Turek

Autolékárnička

Autolékárničku koupíme sestavenou a v praktickém obalu v jakékoliv prodejně pro automobilisty, případně ve speciálním oddělení hypermarketů. Diskuse o jejím obsahu neberou konce, protože ministerstvo dopravy ho nestále mění a výrobci se současně snaží ušetřit na horším materiálu.

Základem je dostatek obvazů, pořádné škrtidlo, zdravotnické rukavice a nůž nebo pevné nůžky. Více pomůcek stejně nestačíme použít, pokud se ocitneme tváří v tvář smrti nebo těžkému zranění. Hlavně musíme udržet zraněnému člověku dýchání a tlukot srdce, případně máme čas i na zaškrcení nebo obvázání vytékající krve. Všechno ostatní udělají záchranáři, jejichž dojezdové nebo doletové časy se v současnosti pohybují nejdéle do několika málo desítek minut.

Reflexní vesta

Reflexní vesta musí být uložena na dosah řidiče – profesionálové ji vozí přehozenou přes sedadlo, ostatní ve schránce pod palubní deskou nebo v jiném prostoru vyhrazeném pro drobné předměty. Důvodem je, že pokud musíme vystoupit z auta v místě, kde to ostatní účastníci silničního provozu nečekají, máme mít už reflexní vestu na sobě. Zvyšuje viditelnost osob a největší význam má za snížené voditelnosti za soumraku, za svítání, pod mrakem, nebo rovnou v dešti.

Typické je to na dálnici, když musíme zastavit v odstavném pruhu kvůli závadě na vozidle, nebo třeba že se nám udělá špatně nebo posádka najednou potřebuje na toaletu. Vždy při výměně proražené pneumatiky, i kdybychom stáli třeba na parkovišti, je vhodné mít oblečenou vestu, protože klečícího řidiče mohou ostatní přehlédnout. Vesty si navlékají třeba také spolujezdci, když se mění na navigátory například při couvání v nepřehledných úsecích, nebo při obtížných manévrech s karavany v úzkých uličkách.

Samozřejmě je povinné navléknout reflexní vestu při jakékoliv nehodě nebo závadě na automobilu, nebo během pomoci ostatním řidičům v nesnázích.

Výstražný trojúhelník

Výstražný trojúhelník plní podobnou roli jako reflexní vesta. Varuje ostatní řidiče, že za trojúhelníkem se nachází překážka na silnici, které je nutné se vyhnout.

Výstražný trojúhelník musí být použit také k označení vlečeného motorového vozidla. V některých zemích se používá též například k označení potahových vozidel, pracovních míst na komunikaci a po

Řidič jej musí použít po dobu nouzového stání, například při přerušení jízdy kvůli závadě na vozidle nebo nákladu, v důsledku dopravní nehody nebo pro náhlou nevolnost, pokud jeho vozidlo tvoří překážku provozu. Trojúhelník musí umístit nejméně 50 metrů před odstavené auto a na dálnici nejméně 100 metrů před něj. V obci může být tato vzdálenost kratší, pokud je to rozumné.

Výstražný trojúhelník také povinně označuje vlečené vozidlo. V osobním autě se dává za zadní sklo a v nákladním voze se věší zezadu na korbu.

Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí auta. FOTO: Dajbych

Čím nahradit rezervní pneumatiku?

Zvedák, klíč na kola a náhradní kolo jsou ve většině aut samozřejmostí už z výroby, ale nemusí tomu být vždy. Pokud nevozíme náhradní kolo, můžeme v autě ušetřit až 100 litrů zavazadlového prostoru, což je zvláště v malých městských autech hodně znát.

Vyhláška stanoví, že toto vybavení nemusí být v autě, pokud je vozidlo osazeno koly umožňujícími nouzové dojetí po defektu, nebo sadou pro bezdemontážní opravnou sadou na pneumatiky, případně má sjednanou asistenční službu nonstop 24 hodin denně, která provede výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky. Tato asistenční služba se často kupuje jako doplněk, pokud si platíme lepší povinné ručení nebo nepovinné havarijní pojištění.

Jednoduše řečeno, pokud máte speciální pneumatiky, nebo vozíte lepicí sadu pro dojetí, případně si platíte asistenční službu, rezervu v autě mít nemusíte. Upozorňujeme ovšem, že všechny tyto metody mají své limity. Na opraváře od asistenční služby můžete čekat hodně dlouho, pokud se musí věnovat poruchám dalších aut na svém úseku, a jeho práce nebývá levná. Pneumatiky na dojezd po průrazu a opravná sada vám pomohou jen při menším poškození pneumatiky, například od zapíchnutého hřebíku nebo skleněného střepu. Po větších defektech, typicky po nájezdu na obrubník či jinou překážku, nebo rozříznutí ostrým plechem či jinou kovovou součástkou, je stejně nutné celé kolo vyměnit a s pneumatikou zajet do pneuservisu na opravu.

Speciální pneumatiky proti defektům až donedávna dodávaly výrobci jen do luxusních aut a také do speciálních vozidel pro vojáky nebo do nejtěžšího terénu. Dnes se pomalu stěhují i do segmentu střední třídy osobních vozidel.

Tak zvané samoopravitelné pneumatiky jsou založené na principu, že uvnitř je lepivá viskózní těsnící vrstva, která drobné defekty za jízdy zaceluje. Řidiči to za jízda ani nepostřehnou. Takto neustále opravovaná pneumatiky vydrží méně než běžné modely. Je vhodné na ně upozornil servis při každé jarní a podzimní výměně letních za zimní modely a obráceně. Servisman potom každou takovou pneumatiku zkontroluje a případná poškození opraví standardním způsobem.

Pneumatiky runflat řeší defekty z druhé strany než samoopravitelné modely. Jde o pneumatiky se zesílenými bočnicemi, u nichž nehrozí ani po vypuštění vzduchu svléknutí pláště a následné poškození ráfku. Součástí celého systému je automatické sledování tlaku v pláštích, který řidiče na defekt upozorní. Dojezd na poškozených runflat pneumatikách doporučují výrobci nejvíce několik desítek kilometrů, rychlostí do 80 km/h.

Lepící opravná sada na automobilové pneumatiky obsahuje malý kompresor napájený z automobilové zásuvky a lahev s těsnící kapalinou. Tu pomocí kompresoru do pneumatiky vstříknete. Dojezd na takto provizorně opravených pneumatikách se udává dvě stě kilometrů šetrné jízdy.

Čím je terén náročnější, tím je potřeba lepší auto. FOTO: Kuba Turek

Další vybavení, které se hodí

Povinná výbava je skutečné minimum, které pomůže jen v nejnebezpečnějších situacích. Každý řidič ovšem ví, že je vhodné s sebou v autě vozit spoustu dalších věcí, které se čas od času velmi hodí. Zde je inspirace, co byste si mohli do vozu pořídit:

Formulář na záznam o dopravní nehodě (tzv. euroformulář) a formulář s prohlášením o zavinění nehody zjednoduší oběma stranám případné bouračky, co a kam mají napsal pro své pojišťovny.

Startovací kabely jsou zejména v zimě jedinou možností, jak nastartovat auto s vybitou baterií.

Sněhové řetězy jsou sice povinnou výbavou jen v zimě a pouze na označených horských silnicích, ale i v Praze nebo Brně pár dní v roce hrozí jejich použití.

Škrabka na okna je nepostradatelnou pomůckou na čištění zamrzlých oken od podzimu do jara.

Smeták na sníh nabyl důležitosti v posledních letech, kdy se policisté zaměřují, aby střecha a vlastně celá karoserie byla zbavená vrstvy sněhu, která by mohla ohrozit řidiče jedoucí za námi.

Hasicí přístroj je v řadě evropských zemích povinný.

Svítilna, nejlépe nabíjecí z autozásuvky, se hodí v mnoha situacích nejen v autě, ale i okolo něj.

Pracovní rukavice oceníte při nakládání špinavých zavazadel, jako jsou lyže nebo bicykl, a také při drobných opravách či výměně kola.

Nůž a základní nářadí.

Deka pro zahřátí, pokud si chcete v autě odpočinout, pod sebe, když se potřebujete podívat na podvozek, a v neposlední řadě pro zraněného, jestliže dojde k dopravní nehodě.

Rezervní kanystr pohonných hmot v naší zemi, kde je čerpací stanice v každé vesnici, nemá valného smyslu, ale hned za hranicemi ušetří nervy při hledání benzínky s prázdnou nádrží.

Palubní kamera pomůže dokázat vaši nevinu (ale i vinu!) při vyšetřování dopravní nehody.

Tažné lano pomůže v nouzi, pokud skončíte v závěji, nebo bahně vedle silnice.

Tažné lano je v některých státech povinná výbava. FOTO: Kuba Turek

Povinné vybavení v cizině

Zákonná výbava v evropských zemích je většinou o něco větší než v Česku. Každá země to má ovšem trochu jinak. Uvádíme, čím se liší.

ALBÁNIE: tažné lano

BOSNA A HERCEGOVINA: reflexní vesta pro každého člena posádky

BULHARSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky, hasicí přístroj

ČERNÁ HORA: reflexní vesta pro každého člena posádky

CHORVATSKO: přívěs musí být vybaven dvěma výstražnými trojúhelníky, nákladní auta, dodávky a obytná auta musí mít hasicí přístroj

ESTONSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky, hasicí přístroj, dva klíny k zajištění vozidla zaparkovaného v kopci

FINSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky

FRANCIE: alkohol tester, reflexní vesta pro každého člena posádky, nízkoemisní plaketa pro vjezd do některých měst

ITÁLIE: reflexní vesta pro každého člena posádky, bicykly na nosiči vzadu musí být opatřeny šrafovanou reflexní deskou 50×50 cm

LITVA: hasicí přístroj

LOTYŠSKO: hasicí přístroj

LUCEMBURSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky

MAĎARSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky

MAKEDONIE: reflexní vesta pro každého člena posádky

NĚMECKO: nízkoemisní plaketa pro vjezd do některých měst

POLSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky, hasicí přístroj

PORTUGALSKO: kamera je zakázaná

RAKOUSKO: kamera je zakázaná, reflexní vesta pro každého člena posádky

ŘECKO: hands-free sada do ucha je zakázaná, hasicí přístroj.

RUMUNSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky, hasicí přístroj

SLOVINSKO: antiradary jsou zakázané včetně zabudovaných v navigaci, reflexní vesta pro každého člena posádky

SRBSKO: reflexní vesta pro každého člena posádky

ŠPANĚLSKO: zákaz navigace nebo telefonu na čelním skle, zákaz televize, tabletu a DVD na všech sedadlech, řidiči s čočkami nebo brýlemi musí mít ve voze náhradní, reflexní vesta pro každého člena posádky

ŠVÝCARSKO: zákaz antiradarů včetně zabudovaných do navigace

UKRAJINA: hasicí přístroj

VELKÁ BRITÁNIE: auto s řízením na levé straně musí mít nastavené světlomety pro jízdu v levém pruhu

Máme všechno? FOTO: Dajbych

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *