Cyklistické spojení mezi Zahradním Městem a Strašnicemi je ve strašném stavu. Ulice V Korytech je pro jezdce na kolech a koloběžkách smrtelně nebezpečná.
Oba směry – tedy dolů do Strašnic i nahoru na Zahradní Město a dál do Záběhlic – představují velké riziko pro průjezd na bicyklu. Každý jinak. V obou případech za to může pražský Magistrát (primátor Bohuslav Svoboda za ODS) a radnice Prahy 10 (starosta Martin Valovič za ODS). Nijak je to nezajímá a změna není na obzoru.
Dolů do Strašnic
Ze Zahradního Města do Strašnic se musí jet od křižovatky s Jabloňovou ulicí po ulici se silným provozem. Navíc patery semafory a rozvětvení vozovky do více pruhů nedělají cyklistům ani automobilistům dobře. Každý totiž řídí jiným stylem a ne vždy se navzájem očekávají.
Na sjezdu nabere cyklista rychlost k padesátce a stačí tedy autům. Problém může nastat, když se ze zastávky Želivecká rozjíždí autobus a vytlačuje cyklistu doleva, kde se právě řadí auta k nájezdu na Jižní spojku nebo k jízdě rovně do Strašnic.
Pokud cyklista nestihne v rychlosti projet křižovatkou na sjezdu z Jižní spojky, zadělá si na další problém. Pod třemi železničními viadukty následně jede oproti autům pomalu. Ulice je tady úzká, a proto je v tomto úseku nervózní jak cyklista, tak těsně předjíždějící automobilista i protijedoucí řidiči. Do toho komplikují vyhýbání velké autobusy, kterých tudy jezdí čtyři linky.
A ještě k tomu je asfalt pod železničními mosty rozbitý, kanály jsou propadlé nebo vystouplé a cyklista musí v hustém provozu nepředvídatelně kličkovat. Při tom se tady řidiči se zákonným bočním odstupem 1,5 metru nijak nemažou.
Absurdní absence cyklostezky
Zoufale absurdní při tom je, že pod všemi viadukty – jak jedním silničním, tak třemi železničními, je dost místa pro pěší chodník i samostatnou cyklostezku. Stačilo by ji vysypat aspoň drobným štěrkem, když už ne rovnou zalít asfaltem. Jenže místo toho tam vede jen nový uzoučkých chodník, na který se nevejdou dva kočárky proti sobě, a vedle něj zarůstá volný prostor buřinou. Cyklista ani koloběžkář tam nemohou podle Silničního zákona vjet.
U supermarketu Lidl je ulice poblíž přechodu pro chodce zúžená a řidiči, kteří se rozjíždějí na semaforech společně s cyklisty, je nervózně tlačí snad i očima.
Nakonec čeká na cyklisty poslední lahůdka. Na křižovatce s Průběžnou ulicí se V Korytech zase dělí na dva pruhy před semafory. Takže se jezdec na kole nejprve musí probít mezi dvěma řadami aut až k cykloboxům pod semaforem, a pak čekat na zelenou uprostřed ulice. Kdo jede rovně do starých Strašnic nebo odbočuje doleva podél tramvajových kolejí do nových Strašnic, totiž má určený prostřední pruh V Korytech.
Nebezpečí pro auta i kola v Průběžné
Odehrávají se tu často scény jako z cyklistického hororu. Autor tohoto textu byl mnohokrát svědkem, jak cyklisté v obavách raději stáli u pravého chodníku a když se oba proudy aut pohnuly, vyrazili přímo, což motoristé nemohli očekávat. Nic se před jeho očima nikdy nestalo, ale několikrát auto odbočující doprava najelo předním nárazníkem do boku bicyklu.
Jindy řidiči úmyslně nepustili cyklisty zprava do prostředního pruhu, aby se zařadili, kam mají. Když jedou mezi stojícími řadami aut, aby se dostal před ně do cykloboxu, jak mu nařizuje zákon, snaží se jim cestu uzavřít. A na silniční koloběžky jsou někteří řidiči alergičtí jako býk na červený hadr. Osobně už absolvoval dvě hádky s šoféry bílých dodávek, kteří se ho snažili školit z dopravních předpisů podle svých představ.
Nahoru na Zahradní Město
V opačném směru ze Strašnic na Zahradní Město to není lepší. Z Průběžné ulice se ulicí V Korytech jede mezi spoustou aut. Náklaďáky odbočují do průmyslového areálu Papkov, osobní auta na parkoviště u Lidlu, ale spousta vozů pokračuje do zúžení pod železničními viadukty.
Tady nechcete být na kole ani o vteřinu déle, než musíte. Ale to ještě není nejhorší!
Cyklista musí překonat složitou křižovatku u nájezdu na Jižní spojku, kde se míjejí auta v těsné blízkosti a při tom rychle akcelerují, protože všechny výjezdy z křižovatky vedou do strmého kopce.
Také cyklista nebo koloběžkář stoupá do strmého kopce. Velmi nepříjemně! Vpravo totiž musí nechat dlouhý nájezd na Jižní spojku a usilovně šlape středem ulice. Už jen ta představa: Šlapete, co to dá, ale do strmého stoupání jedete pomalu. Zprava jede nepřetržitý proud zrychlujících aut, zleva vás ze svého pruhu vytlačují autobusy a další auta. Semafory vás zastaví uprostřed široké dálniční křižovatky!
Když křižovatku překonáte, už jenom únavně stoupáte na vrchol kopce. Ještě vás předjede pár autobusů a osobáků. Na křižovatce s Jabloňovou ulicí vaše utrpení končí.