Faktická kulturní památka Kulturní dům Eden půjde k zemi, jako mnoho dalších vzácných staveb z doby pozdní moderny.
Je jedno, že kvůli těmto památkářským pochybením vedení města i státu pravděpodobně přijde Praha o prestižní umístění v seznamu UNESCO, jak nás varuje jejich zpráva z minulého roku. Je jedno, že budova z roku 1980 od architektů Hany a Dalibora Peškových je téměř v intaktním stavu.
![Kulturní dům Eden](https://desitka.cz/wp-content/uploads/2022/05/279709380_5417052014994200_5310411543803650775_n.jpg)
Je jedno, že je vyzdoben monumentální abstraktní kamennou mozaikou od malíře a mozaikáře Martina Sladkého a velkorysými skleněnými objekty a svítidly od sklářských výtvarníků Reného Roubíčka a Bořka Šípka (otčíma a syna), kteří v době vzniku patřili ve svém oboru bez přehánění (jeden) mezi nejslavnější a (druhý) mezi neprogresivnější na světe.
Je jedno, že interiér je plný dnes materiálově i technologicky nedostupného kvalitního dobového řemesla. Je jedno, že se Praze 10 nedostávají městské prostory pro kulturu a umění.
![Kulturní dům Eden](https://desitka.cz/wp-content/uploads/2022/05/279786441_5417052144994187_3167978093483370035_n.jpg)
Budova je prostě „poplatná době svého vzniku a bylo by těžké pro ni najít využití,“ jak říká místostarosta Prahy 10 Martin Sekal (ODS). Ano, k čemu také kulturního domu v době reálného kapitalismu pod vedením ODS?
Monstrózně selhalo ovšem nejen vedení Městské části Praha 10 ale i vedení Magistrátu hlavního města Prahy. Obligátně selhal Odbor památkové péče v čele s Jiřím Skalickým ale i IPR, který se stavby nezastal, ačkoli si museli být její kvality vědomy.
To bylo pořád řečí, že se s novým vedením města věci v památkové péči pohnou k lepšímu. Výsledky jsou ale bohužel tristní.
![Kulturní dům Eden](https://desitka.cz/wp-content/uploads/2022/05/279570491_5417052184994183_5148586341799687799_n.jpg)
Kromě nenahraditelné kulturní ztráty v době ekologické, hospodářské a bezpečnostní krize a z toho odvozené nastupující hyperinflace stavebního materiálu, demolice navíc znamená značné a zbytečné zatížení přírody. Vznikne velké množství odpadu a stavba zcela nového objektu bude energeticky i materiálově náročná. Tolik béňa, tolik vody, skla a betonu přijde vniveč a vyčerpá se další. A proč?
![Kulturní dům Eden](https://desitka.cz/wp-content/uploads/2022/05/279808828_5417052001660868_1050911991663575384_n.jpg)
Protože byla posledních dvacet let účelově zanedbávaná údržba těchto veřejných staveb a jeho obsahového naplnění ve prospěch plánovaného komerčního vytěžení původně veřejného prostoru, v tomto případě Kulturního domu Eden.
Zpráva pro budoucí mimozemské archeology za naší generační vrstvu zní: Období ničení kultury i přírody. Období vizuálního moru.
Asi si fakt nezasloužíme přežít.
Autor je sochař. Stojí za projektem Vetřelci a volavky. Sledujte jeho osobní facebookový profil.
Comments