Jak se jezdí elektromobilem, vrtalo nám hlavou už delší dobu. Proto jsme sedli do modelu Kia e-Soul. Týden jsme se jezdili po Čechách – zařizovali nezbytné záležitosti v Praze, absolvovali horolezecký kurz na ledopádu v Jizerských horách, prošli skialpinistickou túru v Krkonoších, vyrazili na pěší turistický výlet do Českého ráje, absolvovali autovýlet za památkami v Jižních Čechách a nakonec zajeli na chalupu pod Ralskem.
Celkem jsme najeli přes 1000 kilometrů na elektrický pohon. Zde jsou naše zkušenosti:
Testovali jsme Kia e-Soul. Kapacita baterie 64 kWh. Karoserie Crossover. Výbava Executive. Tento konkrétní model se prodává za 1 216 980 Kč.
Praktické auto do firmy nebo na chalupu
Kia e-Soul je velmi dobré auto pro časté jízdy se dvěma cestujícími. Bez problémů pobere čtyři dospělé, anebo dva dospělé a tři děti.
Elektromobil Kia se uplatní především jako praktické auto pro kratší jízdy anebo vůz na delší jízdy po stále stejných trasách.
Do auta se dobře nastupuje. Karoserie typu crossover je vysoká a sedadla jsou proto také dost vysoko. Sedáky jsou poměrně tuhé. Pérování a vůbec celý podvozek jsou nastavené také dost tvrdě. Znamená to, že řidič má dobrý přehled o dění před sebou, auto dobře sedí v zatáčkách, nečiní mu problémy rychlé změny směru i rychlosti, poskakování po městské dlažbě ani po vesnických rozbitých silničkách. Za to se ovšem platí pocitem z jízdy – žádný luxus to není a řidič si připadá trochu jako v malé dodávce.
Kufr není příliš velký o objemu 315 litrů. Vejdou se do něj dvě velké tašky a pár drobností. Pokud se ovšem sklopí zadní sedadla, Kia e-Soul změní na malý náklaďáček. V ten okamžik poskytne auto nákladový prostor o velikosti 1339 litrů, tedy o něco více než kubický metr. Naskládali jsme do auta 18 přepravek na ovoce a zeleninu! Dopředu si ještě sedli řidič a spolujezdec.
Svižně, tiše, levně
Kia je velmi svižné auto jako všechny elektromobily. Zrychlení má parádní už v nejekonomičtějším režimu nazvaném Eko. Ostatně na běžné ježdění v rámci dopravních předpisů není potřeba nic jiného. Pokud chcete přidat rychlost Comfort nebo dokonce Sport.
V nízkých rychlostech Kia vydává bzučivý zvuk, jehož účelem je varování chodců. Úplně tiché auto by pro ně bylo velmi nebezpečné.
250 km v zimě, 350 km v létě
Dojezd elektromobilů pořád není tak velký, jako u benzinových a naftových aut. Proto je potřeba cesty dobře plánovat.
Podle našich zkušeností, které podrobně popsal tento článek, není s autem Kia e-Soul jakýkoliv problém s nabíjením, pokud si cestu naplánujete od nabíječky k nabíječce. Ideální je to v případě, že jezdíte pořád stejnou známou trasu.
Nejčastěji se auto nabíjí na komerční nabíječce na 80 % kapacity, což reálně znamená hodinu nabíjení. To je například doba na jeden větší nákup v supermarketu, nebo delší svačina na čerpací stanici. 100% dobytí trvá zhruba hodinu a půl.
Auto lze dobíjet i z obyčejné zásuvky proudem odpovídajícím varné konvici nebo domácímu bojleru. Není tedy třeba instalovat dražší připojení na silnější proud. Doba nabíjení do plné kapacity baterie se ze zásuvky sice natáhne až na 29 hodin, ale pokud toho využíváte v práci nebo doma, tak průběžně dobíjíte jen to, co jste projeli.
My jsme jezdili v zimě, téměř vždy na nejekonomičtější režim Eko, měli jsme puštěné topení v přiměřené míře a vždy svítili. V obsazení od jednoho do čtyř osob jsme jezdili z poloviny po dálnicích, zbytek po silnicích, pár desítek kilometrů na ledu a sněhu. Reálný dojezd byl zhruba 250 km. V létě by se měl zvýšit o sto kilometrů.
Podrobná recenze na HORYDOLY: Kia e-Soul, malé velké auto
Elektromobily stále mohou využívat levnou energii. Je při tom ovšem třeba přemýšlet. Elektřina se totiž dá koupit tak draho, že cena jízdy je u střední třídy elektromobilu stejně finančně náročná jako u benzínového auta vyšší střední třídy. Je to případ veřejných nabíjecích stanic, u kterých nemáte předem nakoupené různé slevové programy. Můžete ovšem jezdit také úplně zadarmo, když využijete propagačních akcí, které neustále probíhají u různých dodavatelů energií.
INFO: Kia Motors