Vyhodit dva postarší autobusáky doporučuji Dopravnímu podniku hlavního měst Prahy. Netuší, že koloběžkáři jsou rovnocenní účastníci dopravního provozu, a neví, jak se k nim chovat.
Dnes těsně před čtvrt na šest odpoledne jsem jel na koloběžce po Jabloňové ulici od parku Malinová k obchodnímu domu Květ. Na křižovatce s Ostružinovou ulicí mě dojel autobus a spustil houkačku. Houkal do doby, než zastavil na zastávce Poliklinika Zahradní Město před vchodem do Květu.
Během vyjasňování situace došlo k verbální přestřelce. Řidič mě neustále oslovoval „chlapče“, což bylo vtipné. Zřejmě si ve svých 61 letech připadal jako dědek, když mě je 57 let.
Ohrožuju tě, a proto troubím jako blázen
Důležitější fakt ovšem vyšel najevo ve vypjaté diskusi, ke které neváhal vystoupit z autobusu a nechal tak cestující čekat na další jízdu. Byl přesvědčený, že mě ohrožuje svojí jízdou zezadu. „Řídím 18metrový autobus a co máš ty? Malou koloběžku. Já na tebe musím troubit, protože tě ohrožuju!“
Na dotaz: „Neumíš brzdit? Nebo mě nevidíš z dálky?“ vedl dál svou, že musel troubit, protože mě ohrožoval. Při tom jsem jel přesně podle Silničního zákona. Od Ostružinové ulice jsem se držel v pravé části svého jízdního pruhu, a když jsem byl na úrovni zastávkového zálivu, zprava do něj vjel autobus a předjel mě o pár metrů.
Silniční zákon č. 361/2000 Sb.
§ 31 Výstražná znamení
(1) Je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, dává řidič zvukové výstražné znamení. Mimo obec může řidič dávat zvukové výstražné znamení i tehdy, je-li to nutné k upozornění řidiče předjížděného vozidla.
(4) Výstražné znamení se užívá jen po dobu nezbytně nutnou.
Ohrožuješ sebe, a proto nesmíš na ulici
Do divoké diskuse autobusáka s koloběžkářem před užaslými zraky cestujících, kteří tudíž nikam nejeli, se zapojil z čista jasna druhý postarší autobusák. Vyjel ze zastávky Poliklinika Zahradní Město v opačném směru, ale neváhal zastavit a pokřikoval na koloběžkáře. Tím zdržel nejen své pasažéry, ale zablokoval automobilový provoz v Jabloňové ulici.
„Ty se sám ohrožuješ na tomhle. Jdi s tím jezdit do lesa. Na ulici to nepatří!“ Jeden řidič autobusu mi tedy tvrdil, že mě ohrožoval, a proto na mě musel troubit, druhý přidal, že jsem se ohrožoval sám.
Nepomohlo ani moje vysvětlení: „Na ulici mám stejná práva jako ty.“ I tento řidič vedl svou: „Koloběžka na ulici nemá co jezdit.“
Silniční zákon č. 361/2000 Sb.
§ 57 Jízda na jízdním kole
(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
Zobrazit místo Koloběžka – Scooter na větší mapě
A tak si tady žijeme.
V Nemecku kde bydlím, je neelektrická kolobezka uznána jako hracka, tudíz musí jezdit na bezpecném (hlavne hladkém chodníku). Je to logické protoze, protoze na kolobezkách púvodne jezdily deti a vetsina kolobezek je s koly do 20 palcú, pak jsou jen 2x -3x rychlejsí nez chodci ( mládezí jsou obvzvláste vyuzívány na ceste do skoly, posledne i pro malý nákup ); – pochopitelne ty ceské -a závodní s koly 26″ i vetsími dosahují rychlosti jizdních kol a jejich angazovaní jezdci se snazí prekrocit limit 30kmh – pak se tezko vyklickuje mezi chodci na chodníku.
Ceskému ministerstvu dopravy , jeste nedoslo, ze jizdí kolo má pedály (aby se do kopce dalo lépe slapat) a je rychlejsí nez kolobezka.
Oficiálne mají i deti jezdi na kolobezce v CR -tedy podle ceského zákona jezdit ve vozovce. Mozná schválne prezívá filosofie z totality “ silnicní dopravu brzdit“.
Kolobezka ve meste – to je nejlepsí volba pro zdolání poslední míle (do 30 minut jízdy).
E-scootry ( v Parízi jiz zakázané) jsou oblíbeny dvojicemi ( i kdyz zákázano -ono totiz siroké stupátko prímo láká, aby si nej stoupli dva a jeli na pivo)
Nemáte tak úplně pravdu. V Německu je teď situace s koloběžkami taková: https://www.horydoly.cz/kolobezky/elektrokolobezky-v-nemecku-patri-jen-na-silnice.html
* Elektrické koloběžky mohou jezdit jen ulicích a silnicích. Obce mohou vyznačil úseky cyklostezek, kde bude výslovně povolen provoz elektrokoloběžek.
* Řidiči elektrických koloběžek musejí být starší 14 let.
* Každý, kdo jede na elektrokoloběžce, musí mít nasazenou přilbu.
* Rychlost elektrických koloběžek je omezena na maximálně 20 km/h.