Na právo na odstoupení od smlouvy uzavřené po internetu do 14 dnů od dodání zboží jsou spotřebitelé zvyklí a využívají jej často. Ať už jde o nákupy oblečení, elektroniky či jiných předmětů, možnost předmět si prohlédnout, vyzkoušet a v případě nespokojenosti vrátit, je pro ně velmi výhodná.
Existují však výjimky. Prodejce může odmítnout zpětné převzetí zboží z hygienických důvodů.
Zapečetěný obal a hygienické důvody
Jedna z výjimek, kdy není podle občanského zákoníku možné odstoupit od smlouvy uzavřené distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory, platí v případě, kdy existují hygienické důvody bránící vrácení a opětovnému prodeji věci.
Pro uplatnění této výjimky musí být splněny dvě podmínky: 1) Zboží musí být dodáno v zapečetěném obalu. 2) Musí existovat důvod ochrany zdraví. Obě podmínky musí být splněny naráz. „Pokud u zboží existuje hygienický důvod, ale není dodáno v zapečetěném obalu, může být vráceno a výjimka neplatí,“ dodává Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Co je to zapečetěný obal?
Podmínka zapečetěného obalu je splněna, pakliže se jedná o hygienický utěsněný obal, který zboží chrání. „Většinou se jedná o pevně zatavený a neprodyšný plastový obal,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Funkce zapečetěného obalu je dvojí. Zaprvé má zboží chránit, a zachovat tak jeho hygienické vlastnosti, zadruhé je pak jeho pečetící funkce a nemožnost snadného opětovného uzavření ukazatelem, že došlo k narušení zmíněných hygienických vlastností. U elektroniky se lze například setkat s pečetí v podobě pouhé nálepky přes krabici. Ačkoliv tato pečeť značí neotevřenost produktu, není neprodyšná a neposkytuje hygienickou ochranu. Podmínka zapečetěného obalu by tak splněna nebyla.
Může být zboží znovu uvedeno na trh?
Podmínka důvodu ochrany zdraví nebo hygienických důvodu nemusí být v praxi vždy jednoznačná. S interpretací nám pomáhá i Soudní dvůr Evropské unie, který uvádí, že tato výjimka se uplatní pouze tehdy, pokud není možné rozbalené zboží uvést znovu na trh. Nemožnost uvedení na trh po rozbalení musí být navíc odůvodněno ochranou zdraví či hygienickými důvody.
„V praxi to znamená, že pokud podnikatel může přijmout opatření, jako například vyměnit silikonové nástavce na špuntová sluchátka do uší nebo vydezinfikovat matraci či chytré hodinky, nemá právo odstoupení spotřebitele odmítnout,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Navíc Soudní dvůr Evropské unie ve stejné věci stanovil, že pouhý kontakt výrobku s holou kůží není dostatečným hygienickým důvodem, který by znemožňoval přijmout opatření za účelem opětovného prodeje. Z tohoto důvodu máme za to, že odstoupit lze od sluchátek na uši, tedy sluchátek, které se nezavádí do uší. Dále lze odstoupit také od chytrých náramků či hodinek. Odstoupit lze taktéž i od žehliček na vlasy nebo kulmofénů, jelikož opačný závěr by znamenal, že nelze odstoupit třeba od pokrývek hlavy, protože čepice přece také přichází do kontaktu s vlasy.
Naopak nelze odstoupit od sluchátek do uší, pokud taková sluchátka nemají vyměnitelné silikonové nástavce, s čímž se lze setkat u peckových sluchátek. „Typickým příkladem, kdy odstoupit od smlouvy nelze z důvodu hygienických důvodů je zubní kartáček či kontaktní čočky, pakliže toto zboží bylo zabaleno v zapečetěném obalu,“ uvádí Eduarda Hekšová.