Že se mění trendy v nákupech anebo dekoracích domu není žádným velkým překvapením. Co ale dost možná překvapí nejednoho z nás, je nový rozmach v poptávce po ručně vyráběných výrobcích a produktech všeho druhu. Co stojí za tímto nárůstem?
Kdo udává nový trend?
Ať už se jedná o ručně vyráběné keramické nádobí, obkladačky do koupelny, udržitelnou módu z ekologických zdrojů, nebo třeba kuchyňské stoly a nábytek, tradičně vyráběné produkty se dostávají do čela pozornosti. Upadá také množství zákazníku, kteří preferují velké řetězce, když přijde na nakupování.
Významný posun představuje skutečnost, že téměř třetina kupujících je mladší 35 let. Velký podíl na tom mají sociální média, protože digitální nomádi využívají svou mediální zdatnost k propagaci ručně vyráběných výrobků. Ty se pohybují od cenově dostupných a každodenních až po špičkové nabídky galerií a specializovaných dílen. Na obou koncích spektra se daří elektronickému obchodu. Více než 10 milionů z nás nakupuje řemeslné a umělecké výrobky online: toto číslo se za posledních deset let více než ztrojnásobilo.
Mění se charakter výroby i spotřebitel
Výrobci se zdaleka neopírají jen o tradiční způsoby výroby, ale inovují a zkoumají, jak lze například kombinovat technologie a tradice. Tvůrci tak vytváří oslnivé sochařské nádoby, které spojují 3D tisk a keramické dovednosti, vyrábí nábytek s využitím dřevozpracujících dovedností i CNC (počítačem řízených strojů). Je zřejmé tedy, že současný vzestup řemesel nelze přisuzovat pouze lidové nostalgii, ale také technickému pokroku.
Většina nakupujících dnes také přemýšlí o udržitelnosti výroby, způsobu, jakým produkt budou moci používat i o tom, jak dlouho jim bude sloužit. Udržitelnost a dlouhodobá kvalita se tak stávají silným rozhodujícím faktorem pro nakupující mladší generace. Ekologické produkty nahrazují ty méně přátelské vůči naší planetě a mění se také zájem o vykonávané profese.
Práce na celý život: popularita řemeslné kariéry
Stále více lidí také spojuje vášeň se ziskem a hledá své vysněné povolání. Kanceláře jsou často místem, které ubíjí ducha a které je pro mnohé neslučitelné s pocitem samostatnosti a sebeúcty. Lidé také nemají rádi šéfy: vyhlídka, že je nebudou mít, je podle průzkumů hlavní motivací pro odchod na volnou nohu. Svoboda pracovat, kde chcete, ve svém volném čase, a ne mezi lidmi a na místě, které si sami nezvolíte, si lidé stále více cení, a to nejen ti, kteří jsou na horní hranici platového žebříčku.
Stále více lidí se snaží seberealizovat a skrze práci například propojit své nově nalezené koníčky, nebo i dětské sny o povolání. Dochází tak k rozšiřování trhu řemeslné a umělecké výroby, ale také oživení některých řemeslných nebo živnostenských profesí, které byly kdysi základními kameny průmyslového města.
Stále více mladých vzdělaných lidí se vzdává dobře placené kariéry ve znalostním sektoru ve prospěch těchto „nově objevených“ pracovních míst. Jako příklad můžeme jmenovat holičství, řeznictví, barmanství a lihovarnictví, ale mohli bychom vybrat i další, jako je pražení kávy, pivovarnictví, truhlářství, čalounictví, keramika, nebo ruční výroba kožených výrobků a šperků.
Řemeslná výroba jako cesta k sebenaplnění
Jak je tedy patrné, mnoho osob z mladší generace se vydává alternativní cestou a má větší zájem o produkty, které jsou ručně vyráběné, nebo udržitelné a originální. Velkou roli ve změnách chování spotřebitelů hrají sociální sítě, ale také nové trendy a úpadek atraktivity klasických kancelářských pozic. Seberealizace a naplnění snů jsou pro mnohé jedním z důvodů, které vedou ke „znovuobjevení“ řemesel a dovedností, které jsou tradiční a představují odlišný způsob zajištění živobytí.