Přesně před šedesáti lety vyjely první tramvaje T3 do pražské dopravy. V jízdním řádu se poprvé objevily 21. listopadu 1962. Čtrnáct tisíc vozů vyrobených ve smíchovské Ringhofferce, později přejmenované na Tatrovku, zamířilo nejen do československých měst, ale také do východního Německa, Rumunska, Jugoslávie a Sovětského svazu. Mezi lety 1962 a 1989 bylo vyrobeno 13 713 kusů, které jezdily ve 47 městech převážně ve východní Evropě.
Nesmrtelný design T3 je dílem Františka Kardause. Za dobu jeho existence se výrazně změnily pouze sedačky. Jednoduchá vyhřívaná laminátová sedadla byla nahrazena komfortnějšími z plastu.
Dnes T3 tvoří většinu tramvají pražského dopravního podniku. V provozu jsou jich čtyři stovky. Dopravce plánuje provoz nejméně do roku 2030. Je zajímavé, že modernější hranaté tramvaje T6 vyřadila Praha loni po 25 letech provozu.