Jedem ze tří směrů, jak se dostat ze Zahradního Města do Strašnic, čili z komplexu několika sídlišť do centra Prahy, je pro cyklisty a koloběžkáře velmi nebezpečný. Stejně jako ostatní dva na Bohdalci a ve Švehlově ulici. Ačkoliv všechny tři podjezdy pod železniční tratí prošly rekonstrukcí minulý rok.
Projeli jsme na koloběžce pod dálniční Jižní spojkou a benešovskou železniční tratí. Podívejte se, jak je nebezpečné tudy jezdit, pokud nesedíte za volantem. Shlédněte místa, kde hrozí největší riziko pro cyklisty a konec konců pro automobilisty a motorkáře.
Jeli jsme od Polikliniky Zahradní Město po Jabloňové ulici, sjeli dolů ulicí V Korytech, odbočili podél tramvaje do Průběžné ulice a skončili v ulici V Olšinách za komplikovanou křižovatkou s Ruskou ulicí. Nazpátek jsme jeli po stejné trase.
STEJNÁ TRASA 2015: 15 minut hrůzy v pražské dopravě
Úplně nejhorší je to pod železničním a dálničním mostem. Paradoxní je, že vedle vozovky a chodníku zůstalo spousta nevyužitého místa. Tudy by mohla vést bezpečně oddělená cyklostezka. Smutně zábavné na tom je, že po zrušené železnici, která vede hned vedle stávající, bude postavena cyklistická magistrála, ale nepostaví se na ní odtud nájezd a nepovede pod ní cyklostezka.
Úředníci a samospráva Prahy 10 neoficiálně uvádějí, že je to oběť za samotnou cyklomagistrálu. Schválení jednoduché cyklostezky podél ulice V Korytech by prý zpozdilo výstavbu cyklomagistrály o několik let.
1:35 V Korytech
Cyklisté najíždějí na křižovatce z poklidného sídlištního provozu do divokého kolotoče.
2:15 Žirovnická
Na přechodu pro chodce se střetávají chodci, auta pomalu vyjíždějící od supermarketu Penny a rychle jedoucí auta zespodu i seshora po hlavní ulici. Cyklisté si nemohou být jisti, jak který z účastníků silničního provozu.
2:40 Želivecká
Komplikovaná křižovatka pro řidiče i cyklisty. Občas zde nedá v protisměru auto přednost při odbočování doleva a zablokuje rozjetého cyklistu.
3:05 Jižní spojka
Úzká silnice přerušená semaforem. Pokud tady padne červená, nebo se vytvoří dopravní zácpa, cyklista se následně přes křižovatku rozjede pomaleji než auta a způsobí komplikace v následujícím úseku.
3:15 Průhonická
Podjezdy pod železnicí vedou úzkou, mírně stoupající ulicí, navíc při pravém obrubníku rozbitou. Cyklista tedy nemůže jet úplně vpravo a zdržuje auta za sebou. Někteří řidiči proto riskantně předjíždějí přes plnou čáru do zatáčky, kam nevidí.
4:25 Korytná
Cyklista se z pravého pruhu řadí do levého pruhu v okamžiku, kdy se on i auta rozjeli a míří do pravotočivé zatáčky. Je to nepříjemná a nebezpečná situace, kdy se pozornost účastníků silničního provozu zaměřuje jinam.
5:20 Průběžná
Frekventovaná křižovatka s předsunutým boxem pro cyklisty na semaforu. Ne každý se se tam odváží najet mezi čekajícími auty.
6:05 Čestlická
Uměle zúžená dvouproudová ulice. Vpravo parkovací stání, vlevo vystrčené ostrůvky pro chodce tvoří smrtelnou kombinace pro cyklisty a automobilisty. Na kole je nutné se bát omylem otevřených dveří parkujících vozidel a v autě se jen těžko předjíždí cyklista v úzkém a klikatém jízdním pruhu.
7:05 V Olšinách
Frekventovaná křižovatka s předsunutým boxem pro cyklisty na semaforu. Ne každý se se tam odváží najet mezi čekajícími auty. Kdo odbočuje doleva do centra Prahy, řadí se do levého pruhu. Při vjezdu do komplikované křižovatky musí neustále kontrolovat auta odbočující do jeho směru, tramvaje po levé ruce, auta jedoucí rovně po pravé ruce a kamennou dlažbu s kolejemi, aby do nich nezapadl svými pneumatikami.
7:30 Pod Rapidem
Cyklopruh vede středem trojpruhové vozovky. Zleva doprava přes něj přejíždějí automobily odbočující doprava.
5 ZLATÝCH PRAVIDEL: Ve městě bezpečně na koloběžce
Jízda zpět do kopce je horší
Podotýkáme, že nazpátek se cyklisté a koloběžkáři potýkají se stejnými problémy a navíc se pohybují do kopce pomaleji. Speciálně hnusný je úsek od supermarketu Lidl úzkým podjezdem pod železnicí a následně strmě stoupající k odbočení na Jižní spojku, kde musí jet cyklista velmi dlouho středem čtyřpruhové vozovky, a dál okolo autobusové zastávky k supermarkety Penny. Na videu je to jízda 10:50 – 13:50 h.
ZAČÍNÁ ZIMA: Teple se oblékněte na koloběžku
Celková délka spojnice městských čtvrtí je 2,5 km. Na kole se dá ujet dolů za 10 min, nahoru za 15 – 20 min. Sjezd se jezdí rychlostí okolo 50 km/h.
Kdyby tudy byla vyřešená bezpečná trasa pro cyklisty, dalo by se využít metro dál pro dopravu do centra hlavního města, případně pokračovat do Malešic a Hrdlořez, nebo do Strašnic, Vršovic a na Vinohrady.
STRAVA.com: stáhněte záznam trasy ve formátu GPX Tam jsme jeli odpoledne za dobré viditelnosti, zpět jsme jeli večer už za tmy.
Klasika na pražských ulicích 🙁 bléééé