Realitní kancelář může být perfektní partner, díky kterému prodáte nemovitost snadno, rychle a výhodně. Anebo taky ne. Záleží na tom, jestli si plácnete se skutečnými profesionály – nebo s někým, kdo se za odborníka jenom vydává. Jak oddělit zrno od plev a najít kvalitní realitku, se dočtete v tomto článku.

Zákony hrají proti spotřebitelům

V roce 2020 vešel v platnost zákon o realitním zprostředkování, který přinesl určité regulace. Ne však dostatečné, a proto se realitní kanceláře stále potýkají se špatnou pověstí – za níž mohou nezodpovědní a nepoctiví makléři.

Znění míněného zákona je poměrně mírné a zájemci o realitní služby tak stále musí vybírat realitku s pečlivostí hodnou našich německých sousedů. V opačném případě je snadné naletět někomu, kdo si na zkušeného zprostředkovatele jenom hraje.

Ale jak tedy poznat, že realitka, na kterou jste narazili, skutečně stojí za to? Najděte odpovědi na následující otázky a udělejte si o ní obrázek.

Homestaging. Když designér vyšperkuje byt k prodeji. FOTO: Maxima reality

Daří se jí v prodeji?

Počet prodaných nemovitostí je jednoznačně významným indikátorem kvalitních služeb. Pokud jste narazili na realitku, které se v tomto směru daří víc než dobře, je to dobré znamení. Naopak zpozorněte, když se firma chlubí dlouholetou působností na trhu – ale neodpovídají tomu reference.

O tom, že se společnosti opravdu daří, se můžete přesvědčit z veřejně přístupných listin v obchodním rejstříku.

Kdo je součástí týmu?

Prodej realit není tak jednoduchý, jak se lidem „mimo obor“ často jeví. Rozhodně nespočívá v pouhém přidání inzerátu na realitní server (i když tak některé realitky fungují) – jedná se o mravenčí práci, která spočívá v home-stagingu, administrativě a dalších úkonech. A právě proto by mělo jádro realitní kanceláře tvořit několik specialistů – kromě makléře i grafik a fotograf, interiérový designér, finanční specialista a právník.

Bytový dům u práčské sýpky. VIZUALIZACE: Zona architects

Je běžné, že realitka spolupracuje s odborníky externě, ovšem pokud všechny uvedené činnosti zastává jediná osoba, pak je něco v nepořádku.

Kde firma sídlí?

Mít virtuální sídlo je normální. Pro realitku však velmi nestandardní – solidní kancelář by měla mít reprezentativní prostory, ve kterých se lze setkat s personálem osobně. Takže když vás makléř pozve do kavárny nebo bude projednávat obchod pouze po telefonu, zpozorněte.

Pokud „vaše“ realitka splnila všechna kritéria, ještě se neradujte. Otázek, které byste si měli zodpovědět, je daleko více. Odpovědi a praktické tipy na téma „jak vybrat makléře“ najdete na blogu renomované pražské realitky MAXIMA REALITY.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *