Parní lokomotiva 434.2186 Čtyřkolák se vrací domů do Vršovic. Dva roky trvala generální oprava v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka.
Čtyřkolák jel vlastní silou přes Kladno a Hostivici po Pražském semmeringu na Smíchov a do domovského depa ve Vršovicích.
Dnes byla dokončena oprava parní lokomotivy 434.2186. Lokomotiva za chvíli opustí #CDmuzeum v Lužné u Rakovníka a vydá se vlastní silou 😉 do svého domovského depa v Praze Vršovicích. #CDmuzeum #nostalgie #Luzna #CeskeDrahy pic.twitter.com/avFr4rUxxS
— České dráhy, a.s. (@ceskedrahy_) October 9, 2020
Čtyřkolák dříve jezdil a zase bude jezdit jako pohon nostalgických vlaků v Praze a středních Čechách. Nejvíce na Posázavském Pacifiku.
Rám opravily České dráhy, kotel kolínská firma SEA a obruče nalisovaly dílny Deutsche Bahn v Meiningenu.
Lokomotiva ze Slaného jezdí už 103 let!
Parní lokomotiva 434.2186 byla vyrobena roku 1917 v lokomotivce Breitfeld & Daněk ve Slaném pro Císařsko-královské státní dráhy. Patřila mezi oblíbené lokomotivy řady 170 vyráběné v několika lokomotivkách Rakouska-Uherska. Do provozu se jich dostalo několik stovek, což bylo na tehdejší dobu velké číslo.
Československé státní dráhy jich po vzniku Československa převzaly více než tři stovky a dalších sedm desítek si dodatečně objednaly po roce 1918. Tuzemské označení dostaly 434.0. Průběžně byly modernizovány na řadu s označením 434.2 až do roku 1951.
Maximální rychlost byla 60 km/h a po rovině utáhly vlak o hmotnosti 1400 t rychlostí 58 km/h. Při stoupání 5 ‰ zvládly vlak o hmotnosti 600 t a rychlosti 51 km/h a stejnou hmotnost na sklonu 10 ‰ rychlostí 30 km/h.
Provozní hmotnost Čtyřkoláku včetně vody (16 kubických metrů) a uhlí (8 tun) byla 70 tun.
Byla to univerzální lokomotiva, která tahala všechny typy vlaků – nákladní, osobní i rychlíky.
Čtyřkolák 434.2186 sloužil v pravidelném provozu až do posledních dnů parní trakce u ČSD roku 1980. Poté byl deponován pro nostalgické vlaky v pražském depu ve Vršovicích, kde jezdil do roku 2017.