O Pražském okruhu rozhodl stavební úřad v Uhříněvsi, když vydal minulý týden územní rozhodnutí pro část mezi brněnskou dálnicí D1 a Běchovicemi. 12,6 kilometru dlouhý úseku se tak může začít stavět. Optimističtí politici tvrdí, že v provozu bude roku 2025.
Rozhodnutí úřadu ještě není pravomocné, protože běží lhůta na právní zpochybnění, se kterým se bude muset podle zákona vypořádat.
Pane ministře, jste dobytek
Je s podivem, že rozhodování o tak obrovské stavbě přiřadila vláda Andreje Babiše (ANO, ČSSD, KSČM, SPD) malému stavebnímu úřadu. Zároveň se superministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) nechal slyšet, že zdržení celého stavby stálo na špatné práci jednoho úředníka.
„Uhříněves zlomena. Panoptikum, kdy klíčový Pražský okruh 14 měsíců nelogicky blokoval úředník z Uhříněvsi, je u konce. Po tlaku Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic jsme konečně získali územní rozhodnutí,“ napsal Karel Havlíček na svůj oficiální Twitter.
„Pane ministře, jste dobytek a píši vám to jako starosta Uhříněvsi. Proč Ministerstvo pro místní rozvoj pověřilo vydáním územního rozhodnutí náš stavební úřad, když tato řízení k dálnicím jinak řeší vaše ministerstvo? Myslíte, že u nás o to někdo stál? Nikoho jste se v roce 2018 neptali a rovnou to na nás hodili,“ bránil své lidi starosta Vojtěch Zelenka.
Praha pomohla Uhříněvsi
To, že byla stavba přidělena městské části Uhříněves, nebylo podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) nejšťastnější rozhodnutí. V České televizi k tomu uvedl: „My jsme jako Praha té městské části poskytli finanční a materiální podporu, určitě to nikdo neblokoval, ale je to složitá záležitost – těch 1165 připomínek odpovídá jejímu významu.“ Dále pokračoval: „Já mám za to, že Uhříněves skutečně dělala, co mohla.“
Dodejme, že starosta městské části Uhříněves ani politické vedení Prahy nemůže zasahovat do rozhodování stavebního úřadu. Ten sice působí na obecním úřadě, ale jeho činnost je přenesená státní působnost, což znamená, že s neřídí obecní politikou, ale pokyny státu a na obci je nezávislý.
Podle pražského radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) mělo být rozhodování přiděleno buď Krajskému úřadu Středočeského kraje, hlavnímu městu Praze, nebo rovnou Ministerstvu dopravy. „Takto malý úřad zkrátka nemá zkušenosti a nikdy v minulosti nedělal tak obrovskou stavbu,“ dodal v české televizi.