Každý z nás prodává staré auto a kupuje novější. Někdo každý rok a někdo jen párkrát za život. Abyste svůj vůz prodali co nejlépe, co nejjednodušeji a hlavně za co nejvyšší cenu, uveďte ho co nejlepšího stavu.
Udělejte si čas a ukažte kupcům vaše auto v nejlepším světle.
1. Doklady dejte do pořádku
Malý technický průkaz, velký technický průkaz a povinné ručení jsou základem, o kterém nikdo nediskutuje. Pokud zákazník vidí, že je něco v nepořádku, ihned ucukne. Vždyť na trhu je tolik dobrých ojetých vozů, tak proč by si dělal potíže. K podezření z nekalostí stačí zmačkaný nebo ušpiněný techničák, případně zpožděná platba za povinné ručení.
Také doklady o technické kontrole a změřených emisích musejí být v bezvadném pořádku. Pokud budete mát i servisní knížku se záznamy autorizovaných servisů, tím lépe. Dohledatelný servis zvedá cenu vozu a hlavně zájem kupců o váš vůz.
Pokud podáváte postarší auto, které už prošlo více rukama, určitě neuškodí, pokud kupujícímu nabídnete své záznamy, které si o vozu vedete. Někdo si píše do deníku spotřebu, jiný opravy, další zase výměny kapalin a filtrů.
2. Generální úklid
Čisté auto vypadá vždy lépe než zašpiněné. A proto se také lépe prodává. Vyčistěte sedadla a koberečky, vysajte každou skulinu, umyjte zašlou špínu ve všech spárách, vyleštěte skla a umyjte auto v nejlepší automyčce na nejdražší program. Opravdu drahá auto se vyplatí nechat vyčistit profesionálně.
Odstraňte všechny osobní předměty, i kdyby se vám zdály sebevíce vtipné, zábavné nebo dokonce designové. Všechny přívěsky, nálepky, potahy, postavičky, talismany, ozdoby koulí na přívěs musí pryč. Kupující jednak nemusí vůbec sdílet váš vkus, ale také auto vybavené těmito cetkami vypadá více opotřebovaně a působí levným dojmem.
Ze všech úložných prostor vyhoďte veškeré věci, které v nich vozíte. Výjimkou je lékárnička a povinná výbava. Ty naopak zdůrazněte, protože potvrzují vaši péči o auto v době, kdy vám patřilo.
3. Vyleštěný makeup
S auty je to jako se ženami. Mohou být spolehlivá, přátelská, poskytovat výborné služby, být v dobrém stavu, ale pokud nejsou vyzývavě krásná, zůstanou na ocet. Automobil většina zájemců stále považuje za sexy záležitost.
Nejzákladnější, co můžete udělat, je pořádně umýt auto v samoobslužné, nebo ještě lépe ruční myčce. Po zaschnutí rozleštěte autokosmetiku po celé karoserii, vyblýskejte všechna okna nejen zevnitř, ale i zvenku. Pečlivě umyjte a nafoukněte pneumatiky, případně je natřete speciálním černým prostředkem, který jim dodá efektní vzhled. Mnozí řidiči nesnášejí pohled na zablácené nebo třeba jen zaprášené pneumatiky. Stejnou péči dejte i diskům a poklicím kol. Otřete registrační značky, reflektory a veškeré osvětlení.
4. Udělejte pořádek pod kapotou
Vnější vzhled auta hraje při rozhodování o koupi nejdůležitější roli. Na první pohled se vybraný vůz zalíbí zákazníkovi, nebo také ne. Další pohled ovšem směřuje dovnitř. Nahlédnutí pod kapotu a zespodu na podvozek je standardní postup při koupi ojetého auta. Mnohý zájemce se v autech vyzná a další si s sebou vodí zkušeného přítele nebo rovnou mechanika.
Pohled do vnitřností napoví hodně o tom, jak jste se o auto starali, co má za sebou a jestli s ním nebudou v blízké budoucnosti zásadní potíže. Nemá jistě smysl měnit zásadní komponenty auta, ale umýt motor skoro nic nestojí a čisté pohonné ústrojí budí dobrý dojem. To samé se týká i podvozku. Případně se vyplatí vyměnit hadičky, kabely, nebo těsnění, které jsou opotřebované.
5. Světla svítí, stěrače stírají, ostřikovače stříkají
Zkontrolujte a případně opravte všechny ovládací funkce. Nikdo si přece nekoupí auto, kterému nesvítí reflektory či blinkry, nefungují stěrače a ostřikovače, blikají kontrolky oznamující chyby v autě, nechladí klimatizace a nefouká větrák, dveře skřípají a okénka se nestahují.
6. Fotografujte ze všech stran a co nejpodrobněji
Auto vyfotografujte ze všech stran i zevnitř. Nezapomeňte, že pěkné fotografie prodávají! Foťte bez rušivého pozadí a za pěkného slunečného počasí. Snímky musejí odpovídat ročnímu období, kdy prodáváte. Snímky dejte na web, do inzertního časopisu, na Facebooku, nebo na specializovaný server zaměřený na prodej ojetých aut. Můžete je rozeslat e-mailem přímo zájemcům, kteří si o ně řeknou.
7. Zkušební jízda
Bez zkušební jízdy nikdy automobil neprodávejte a ani ho nekupujte. Kdo tvrdí, že jízda není potřeba, je nejspíš podvodník. Výmluvy, obvykle na nedostatek času, signalizují, že se prodejce snaží zakrýt zásadní problémy vozu. Nechce například, aby kupující poznal problémy s řízení, s tlumiči, s výfukem, ale také třeba s interiérem.
Zkušební jízda by měla být přiměřená. Čtvrt hodiny je tak akorát. Vhodné je, aby prodávající vyvezl své auto na volný bezpečný prostor, jako opuštěné letiště, volné parkoviště, nebo venkovské silnice s minimem provozu. Během jízdy je vhodné, aby prodávající okomentoval drobné chyby vozu, nebo poukázal na nestandardní vybavení.
Poté předá řízení kupujícímu, aby mohl vyzkoušet řazení, všechny rychlosti, brzdy, řízení a obecně jízdní vlastnosti.
Prodejce by neměl na kupujícího příliš tlačit, neboť by měl chápat, že je to pro něho velká položka osobního či rodinného rozpočtu. Po zkušební jízdě je čas na poslední domluvu o ceně, případně drobné smlouvání s poukázáním na zjištěné skutečnosti při jízdě.
Kde auto prodat?
Je mnoho cest, jak a komu ojeté auto prodat. Každá má své výhody i nevýhody.
Prodej v rodině a mezi známými je založený na důvěře. Dejte si pozor, abyste ji nezklamali. Prodané auto se krytou vadou, byť za super cenu, nestojí za poškozené přátelské vztahy či rodinné vazby.
Individuální prodej přes inzerát na internetu, v časopisu, nebo třeba na nástěnce ve městě, je vhodný pro lidi, kteří mají rádi všechno pod kontrolou. Sami jednají s kupujícími, ukazují jim své auto a domlouvají se na ceně. Prodej může být zdlouhavý a zájemce o vůz se někdy hledá těžko. Prodejce je odpovědný za všechny skryté vady vozu, které nebyly zaznamenány v prodejní smlouvy.
Autobazary prodávají auta v komisi, kdy slouží jen jako prostředníci mezi prodávajícím a kupujícím, nebo je rovnou vykupují a prodávají samy. V obou případech se profesionálové z bazaru postarají o reklamu, papírování a samotný prodej. Dokážou také administrovat platby na leasing a splátky. To znamená, že na auta dosáhnou i méně movití zákazníci.