Nemůžu se odlepit od země. Nejsem schopen udělat první zdvih. Padám už z nákroku. Podle mnou je prudká kamenitá stráň porostlá stromy. Nechci vědět, co by se stalo, kdybych upadl dva metry nad zemí.

Pěkná pětka zvaná Klasika nakonec pouští pouze s horním jištěním.

Stačilo najít klíčový chyt v kolmé skále, pověsit se do něho levým prostředníčkem a pravou rukou se zachytit na chytíčku do sokolíčka. Následují tři silová, ale lehká tempa, a vylézám na temeno Hostivařské skalky.

Praha je bohatá na spoustu horolezeckých skal a skalek. Jednou z miniaturních oblastí, kde se dá udělat pár lezeckých kroků, je Hostivařská skalka nedaleko stejnojmenné přehrady.

Sedmimetrová kolmice

Nějakých deset směrů je tu naskládáno do kolmého skalního výchozu v lese. Leze se do výšky až sedmi metrů.

Dvě pětimetrové skalky skrývající po jedné cestě jsou pár kroků od hlavní stěny.

Hostivařská lezecká skála. Dlouhý traverz. FOTO: Hana Suchá

Největší atrakcí je přibližně dvacetimetrový traverz podél vodorovné spáry na ruce, ale bez slušných stupů.

Pouze horní jištění

Obtížnost výstupů se tu pohybuje od trojky do osmičky. Není osazen jediný nýt, borhák či skoba. Ani vklíněnec se tu skoro žádný nedá nikam umístit. Pokud byste ho už někam dali, bude vám spárka chybět jako chyt.

Odskoky na zem by tu byly velmi nebezpečné. Leze se tu tedy téměř výhradně s horním jištěním. Jistící lano se uvazuje okolo stromů na temeni skály. Názvy a směry výstupů jsou napsané na skále, obtížnost chybí.

Hostivařská lezecká skála. Krátký, ale těžký výstup. FOTO: Hana Suchá

Jak se tam dostat?

Ze stanice metra Háje či Jižního Města pěšky nebo na kole na hráz Hostivařské přehrady. Odtud dolů po asfaltové parkové cestě podél Botiče do staré Hostivaře. V místech, kde končí klesání a cesta trochu zatáčí doprava, se podíváme doprava nahoru do zalesněného svahu. Až téměř nahoře je vidět Hostivařská skalka.

Z druhé strany se sem dostaneme od hostivařského hypermarketu po cestě proti toku Botiče. Projdeme okolo několika restaurací, mineme několik laviček na mýtině po levé ruce a hned za nimi odbočíme doleva do svahu ke skále.

Z Hostivaře vede podél Botiče a Hostivařské přehrady červená turistická značka do Průhonic. Podobnou trasou prochází také zeleně značená cyklotrasa Greenway Botič a naučná stezka Povodím Botiče.

Nad Hostivaří zapadá slunce. FOTO: Hana Suchá

Doporučené vybavení

Lezečky (speciální lezecké boty)