Už jste letos vyrazili na motorku? Teplé a suché počasí k tomu vyzývá. Máte na začátku sezony vše, co potřebujete? Motocykl jste už nejspíš oprášili, promazali, vyměnili provozní kapaliny a túrovali. Helmu stačilo opláchnout a vyprat vycpávky. Boty jsme umyli už na podzim před zazimováním a teď je jenom nakrémujete a vyleštíte. Zbývá tedy oblečení: motorkářská bunda, kalhoty, rukavice. Ty možná potřebujete nové. Pokud často jezdíte, vydrží vám jen několik let.
Koupit bezpečnou bundu na motorku není jen tak. Měla by vás ochránit před zraněním, před špatný počasím, chladem, horkem, blátem, deštěm i vodou z kaluží na zemi.
Tradiční kožená bunda
Kůže je tradiční materiál, ze kterého se šije nejodolnější oblečení do nejhorších podmínek už tisíce let. Oblékají se do ní vládci, vojáci, jezdci na koních, námořníci a také motorkáři.
Kožená moto bunda má ty nejlepší vlastnosti – je funkční, pevná, bezpečná, ochrání motorkáře před odřeninami po pádu, chrání před nepříjemným větrem. A navíc nepodléhá módním výkyvům. Když si dnes oblékneme kvalitní koženou bundu po dědečkovi a sedneme na stylový motocykl, nikdo nepozná, ve kterém století jsme se narodili.
Kůže se vyznačuje se vysokou pevností a oděruvzdorností. Ochrání vás tedy proti dlouhému strouhání na asfaltu po pádu ve velké rychlosti. Na rychlé silniční motorce je proto kožená bunda téměř povinná uniforma, ať už jde o kapotovanou raketu nebo odstrojeného naháče. Závodníci na silničních motorkách jsou vybaveni koženými celotělovými kombinézami.
Volnější a designově divočejší kožené bundy, někdy i kabáty, oblékají motorkáři na choppery a cruisery. Kromě ochranné funkce plní také funkci symbolu. Takový motorkář o sobě dává prostřednictvím zdobeného oblečení, že je drsný milovník volnosti a že na motorce je pánem svého života.
Textilní bunda je pohodlná
Moderní motorkářské bundy z textilních materiálů jsou pohodlnější než klasické kožené bundy. Hodí se proto na dlouhé cestování a také do terénu.
Kvalitní modely jsou ušité z pevného svrchního materiálu, který se neroztrhne ani při drsném pádu, z vnitřní zateplovací vložky a membrány, která zajišťuje nepromokavost a zárove?? odvod potu od těla.
Jejich střih chrání nejen proti větru, zimě a dešti, ale zárove?? umož??uje větrání. Materiál je zesílený na kritických místech, především na loktech, kolenech a v rozkroku.
Levnější bundy nabízejí uvnitř kapsy na vložení vlastních chráničů. Lepší bundy mají všité chrániče páteře, loktů, ramen a kolen. K tomu umož??ují instalaci zateplovacích vložek a případně dalších chráničů hrudi.
Na cestovním motocyklu oceníte pohodlný střih, výrazné barvy, velké kapsy, připravené výstupy na sluchátka a nepromokavou kapsu na mobil.
Proti tomu enduro vyžaduje sportovněji šitou bundu. Přiléhavý střih je opatřený mnoha kapsami, do kterých se na dlouhé terénní vyjížďky vejde vše potřebné. Je třeba mít při ruce doklady, jídlo a pití, mapu nebo GPS, mobilní telefon, lékárničku a další drobnosti.
Bundy určené na enduro mají stahovací pas, odnímatelný nákrčník, konce rukávů se utahují na suchý zip. Praktické jsou výstupy pro camelbag a na sluchátka, a také průhledná kapsa na předloktí k uložení mobilu.
Na motokros si jezdci oblékají lehký sportovní dres a pod ním mají povinnou vestu s chrániči. Hlavní požadavek na bundu pro motokros je neomezený pohyb. Za mokra si motokrosaři převlékají přes dres nepromokavé pláštěnky z igelitu nebo textilní membrány.
Městské skútry nemají sportovní ambice a jejich majitelé je téměř výhradně používají jen jako dopravní prostředek po městě a blízkém okolí. V provozu jsou za hezkého i horšího počasí, výjimečné nejsou jízdy v dešti. Skútristé tedy potřebují bezpečné bundy na motorku civilního vzhledu, ale zároveň nepromokavé a chránící jezdce před nepohodou od kolen až ke krku.