Praha 10 je rájem pro skladníky. Ať se vydáme po jakékoliv výpadovce, na periferii vždy pojedeme mezi řadami skladů, skladišť, průmyslový provozů a dvorů. Díky bohu patří většinou rozumným majitelům nebo provozovatelům, a tak se můžeme jen domnívat, co je uvnitř. Vzduch nešpiní, nákladní doprava okolo nich je snesitelná a bývalá smetiště s ekologickými škodami jsou už dávno pryč.
Velké skladové areály jsou například podél Průmyslové ulice v okolí Malešické spalovny, podél železnice v Uhříněvsi a na okraji Dubče. Množství menších skladů funguje v Záběhlicích a Malešicích.
V Horních Měcholupech je dokonce největší pražský kontejnerový terminál, kde se skladují a překládají kontejnery mezi kamiony a vlaky.
Skladová manipulace
Víme, jak vlastně vypadá moderní sklad? My laici asi tušíme, že dnes už se nebude v zašlých budovách překládat zboží ručně z polic do náklaďáků nebo vagonů, ale že se téměř vše děje automaticky v křišťálově čistých halách, tomu těžko uvěříme. Přitom je to dennodenní realita.
Skladníkům už se také neříká postaru, ale jsou z nich manažeři, dispečeři, skladoví manipulanti, nebo operátoři. Nejen že to lépe zní, ale také tyto výrazy lépe označují, co se ve skladu děje. Jeho hlavním účelem už totiž není skladovat, ale manipulovat.
Skladová manipulace je nedílnou součástí skladových operací, jako naskladnění, vyskladnění, příprava materiálu pro zaskladnění, nakládání a vykládání vozů a manipulace na ploše skladu. Pro skladovou manipulaci se při tom využívá široká škála ručních, elektrických a motorizovaných manipulačních jednotek – především paletové vozíky a vysokozdvižné vozíky.
A to ještě nemluvíme o skladových zakládacích systémech, konvenčních a robotických paletizátorech, depaletizátorech, dopravnících a dopravních drahách a samozřejmě také software, které top všechno řídí a hlídá.
Manipulační vozík
Manipulační vozíky všech možných velikostí a tvarů se využívají pro jednoduchou manipulaci s krabicovým zbožím, které není naskládané na palety.vozík
Paletové vozíky (paleťáky) slouží obvykle uvnitř skladů ke krátké dopravě zboží na paletách. Vozíky se využívají ruční nebo elektrické. Jejich největší výhodou je obratnost i s velkým nákladem. Podle využití se nasazují paletové vozíky standardní, standardní s váhou, nůžkové a čelní.
Nízkozdvižný vozík
Nízkozdvižné vozíky se využívají pro nakládání a vykládání zboží do menších dopravních prostředků, jako jsou dodávky, nákladní auta a třeba i přívěsy za užitková auta. Typické využití nacházejí ve stísněných prostorech skladových prodejen. Nízkozdvižné vozíky mají oproti paletovým vozíkům vyšší nosnost i zdvih. Pohánějí je téměř výlučně elektrické motory. Nízkozdvižné vozíky mají nosnost od stovek kilogramů a po jednotlivé tuny.
Vysokozdvižný vozík
Vysokozdvižné vozíky (ještěrky) jsou univerzálním a silným manipulačním prostředkem všude tam, kde je dostatek místa. Pak zvládnou téměř jakýkoliv úkol. Vysokozdvižné vozíky mají velkou nosnost a zároveň i vysoký zdvih. Podle pohony se dělí na elektrické, spalovací a plynové. Tomu musí být přizpůsobeny vnitřní a případně i otevřené skladovém plochy. Vysokozdvižné vozíky mají nosnost od stovek kilogramů po desítky tun. Vyrábějí se v provedení pro vnitřní i venkovní použití.
Retrak
Retraky jsou speciální vysokozdvižné vozíky s nejvyšším zdvihem, k tomu mají speciální konstrukci vidlí a obsluha ještě k tomu sedí ve stroji bokem. To jim dovoluje pracovat v úzkých prostorech. Stačí jim šířka uličky 2,5 metrů a zdvihnout zboží do výšky 12 metrů. Využívají se pouze v skladech s regálovými konstrukcemi. Díky nim mohou být regály umístěné ve skladech velmi blízko, čímž se šetří místo a samozřejmě také peníze.