svetlo-nocPrimátor Svoboda a dopravní náměstek Březina
si připili u tunelu Blanka nad posledním vytěženým kubíkem zeminy. Není
ovšem co slavit. Pražany bude tunel namísto slíbených 26 miliard stát
téměř dvojnásobek. Každý Pražan na tunel tedy přispěje třicet
tisíc korun.

S tím, co vyprodukovala betonářská lobby spolu s modrými a
oranžovými kmotry na Magistrátu, se už nedá moc dělat. Snad nechat
zavřít pár korupčníků a příště nevolit všechny politiky, kteří jsou
do Blanky namočení.

Jenže zatím se v tichosti připravuje Blanka 2, tunel přes Libe?? a
Malešice, která má stát dalších dvacet miliard, neboli za ní máme
reálně zaplatit nejméně čtyřicet miliard korun.

Přitom by se zničilo velké území v Malešicích (mezi Jarovem a
Malešickým náměstím) a Strašnicích (v okolí křižovatky
Černokostelecké a Limuzské ulice). Podívejte se na detailní
plány
.

Text: Anna Kotková anna.kotkova@auto-mat.cz

„Podle původního harmonogramu měla být Blanka otevřena letos na
podzim. Nyní je v troskách jak harmonogram, tak rozpočet stavby. Pražanům
zatím nikdo nevysvětlil, jak mohlo dojít k tak nehoráznému prodražení,
nikdo nebyl potrestán. Od chvíle, kdy se zdražení stavby provalilo, přitom
uplynulo již tři čtvrtě roku,“ říká mluvčí iniciativy Auto*Mat Vít
Masare.

Auto*Mat na svých webových stránkách spustil počítadlo, které připomíná,
o kolik dní se stavba Blanky prodlužuje a prodražuje, a co by bylo možné
za tyto peníze pořídit.

vkorytech-prubezna-krizovatka-20110411-nahled

Druhá Blanka má zasáhnout Prahu 10

Situace však může být ještě horší. Magistrát připravuje Blanku
2 – tunel, který má vést z Troje do Malešic. Jeho cenu odhaduje na
zhruba 20 miliard. Po zkušenostech se Strahovským tunelem a Blankou
1 hrozí, že i cena Blanky 2 výrazně vzroste.

Blanka 2 má navázat na Blanku 1 v Troji a vést přes Vysočany do
Malešic. Jde o poslední chybějící část Městského okruhu. Z 9,5 km
dlouhého úseku rychlostní komunikace má vést 4 až 5,5 km trasy v tunelu
(zvažují se varianty). Kapacitní silnice má mít 2×2 nebo 2×3
jízdní pruhy.

Projekt Blanky 2 vznikal před třiceti lety a stejně jako v případě
Blanky 1 si inženýři příliš nelámali hlavu se začleněním tunelu do
prostředí města. Stavba by znamenala ještě brutálnější zásah do Libně
a Strašnic, jakým se Blanka 1 projevuje v Břevnově, Dejvicích a na
Letné. V Troji má vzniknout dálnice na břehu Vltavy, v Libni a Vysočanech
by si stavba vyžádala odstřel domů, mezi tunely má vyrůst pět
mimoúrov??ových křižovatek, které přeruší pěší trasy a znehodnotí
veřejný prostor. Projekt odřezává Davídkovu ulici od Vychovatelny, ruší
průchod ze sídliště na Balabence k metru Palmovka, likviduje páteřní
cyklotrasy a devastuje zakončení ulice V Olšinách.

Peníze za beton a hlínu mají zničit historické
město

Z urbanistického hlediska stavbu drtivě zkritizovali odborníci přímo
z magistrátu. Přesto příprava Blanky 2 stále pokračuje. Ani po pěti
letech projednávání stavba nezískala kladné hodnocení z hlediska vlivů
na životní prostředí, přesto magistrát neplánuje zásadní přehodnocení
projektu.

„Analýza vlivů Blanky 2 na životní prostředí zpracovaná na
objednávku magistrátu (8) ukázala, že pokud město nedokončí Pražský
okruh, bude Městský okruh zhoršovat životní prostředí. Svedení dopravy
na Městský okruh nepomůže, naopak usnadní projíždění Prahy autem.
Každá nová silnice generuje novou dopravou. Kdo nevěří, ať se podívá na
Jižní Spojku. Od září lo??ského roku přibylo na Barrandovském mostě
denně čtyřicet tisíc osobních aut, která se rozhodně z velké části
nestáhla z vedlejších ulic,“ říká Vratislav Filler z iniciativy
Auto*Mat.

Kolik stojí tunel Blanka a proč tolik?

Tunel Blanka měl původně stát včetně DPH 21,2 miliardy korun za
stavební část a 4,2 miliardy Kč za technologie. Dalších 1,58 miliardy
korun měly podle smluv stát průzkumy nebo inženýrská a projektová
činnost (tj. celkem 26,8 miliard Kč). Současný odhad nákladů je
37,9 miliard Kč. Blanka má být uvedena do zkušebního provozu v roce 2014,
definitivní dokončení se momentálně plánuje na rok 2016.

Občanské sdružení Auto*Mat se s primátorem Pavlem Bémem, který
posvětil stavbu, vsadil, že cena tunelu Blanka výrazně překročí původní
rozpočet. Pavel Bém zatím prohru neuznal a nezaplatil
slíbenou stovku billboardů se svojí osobní omluvou občanům Prahy.

Předpokládaná cena a doba stavby Blanky 2

Stavební náklady bez DPH, v cenové úrovni 2010, 10% rezerva a
předpokládaná cena výkupu pozemků v úrovni 2010:

Pelc Tyrolka – Balabenka: 2,019 nebo
2,987 miliard Kč

Balabenka – Štěrboholská: 9,163 až
10,299 miliard Kč

Libe??ská spojka: 3,796 miliard Kč

Vysočanská radiála (není součástí, ale byla by
nutná): 10,8 miliard Kč

Celkem za Městský okruh a Libe??skou spojku bez Vysočanské radiály:
16,9 miliard Kč

Provozní náklady: 124,2 milionů Kč ročně

Odhadované zahájení výstavby: 2017–18 (do roku 2016 Praha platí za
Blanku)

Doba výstavby: 5 let

Dokončení v případě bezproblémovosti: 2022–23

S výhledem do roku 2020 lze předpokládat nárůst cen stavebních prací
o přibližně 20 %. Předpokládaná cena Blanky 2 tedy může být cca
20 miliard Kč. Další peníze může spolknout korupce a další vynucené
i zbytečné vícenáklady.

Co mají společného právě stavěná Blanka a plánovaná
Blanka 2?

Vlivy tunelu Blanka na životní prostředí nebyly vůbec hodnoceny.
Magistrát v roce 2005 při schvalování stavby obešel zákon.

Blanka slouží jako dlouhodobá náhrada neexistující severní části
Pražského okruhu a přivede do širšího centra více aut. Negativní vliv na
životní prostředí lze zmírnit pouze zprovozněním Pražského okruhu,
zavedením mýta v centru metropole, nízkoemisní zóny v celé Praze a
dalších opatření jako například mytí komunikací Blanky 2 každých
14 dnů.

Zvýšení dopravy v ulicích Jugoslávských Partyzánů,
V Holešovičkách, Patočkově a Povltavské kvůli Blance vyvolá tlak
stavět Blanku 2, Břevnovskou, Vysočanskou a Čimickou radiálu.

??ešení mimoúrov??ových křižovatek odpovídá dálnici a ne centru
historického města. Stavba přerušuje řadu vazeb dokonce i na
stávajících povrchových komunikacích, snižuje komfort pro pěší a
cyklisty.

Připravovaná podzemní parkoviště nemají návaznost na veřejnou dopravu
a nemohou sloužit jako P+R. Povrchové komunikace nebyly navrženy jako
zklidněné. Stavba od města odřezává připravovaný terminál veřejné
dopravy Depo Hostivař. Součástí stavby není napojení na žádné
parkoviště P+R u stanic metra nebo železnice. Ulice V Olšinách bude
zakončena naprosto neprostupnou mimoúrov??ovou křižovatkou.

Přečtěte si všechny
výhrady
ze strany chodců a cyklistů.

Dokumentace vlivů na životní prostředí je dostupná na webu ministerstva
životního prostředí: Balabenka,
Pelc
Tyrolka
a Libe??ská
spojka
.

Co se dá v Praze udělat za 10 miliard korun

Metro: 3 – 5 stanic: pokryje potřebu Prahy 0,3×

Železnice: 20 zastávek: pokryje potřebu Prahy 1×

Světelné křižovatky: zřízení 5000 míst pokryje
potřebu Prahy 10×

Běžné křižovatky: úprava 10 000 míst pokryje
potřebu Prahy 10×

Přechody pro chodce: nových 30 000 míst pokryje potřebu
Prahy 20×

Cyklotrasy a cyklostezky: dokobčení sítě 4000 km
pokryje potřebu Prahy 10×

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *