První kroky mnoha turistů po přistání v dovolenkové destinaci vedou do autopůjčovny. Jak předejít zklamání a rozčarování hned na začátku dovolené? Stačí si dopředu zjistit, na co si dát pozor při výběru vozidla i samotné autopůjčovny.
Online, nebo na místě?
Pokud si spotřebitel plánuje auto zapůjčit na delší časový úsek nebo po celou dobu dovolené, je určitě vhodné, aby si půjčení auta sjednal dopředu online. Tuto možnost dnes nabízí většina velkých autopůjčoven po celém světě. Nejenže tím pravděpodobně získá i výhodnější cenovou nabídku, ale zároveň se bude moci v klidu seznámit s nájemní smlouvou a obchodními podmínkami. „Tlak, který na zákazníky mohou vyvinout autopůjčovny přímo na místě, společně s tím, že se spotřebitel nachází v cizí zemi, kde může nastat i jazyková bariéra, může vést k uzavření smlouvy, která je pro spotřebitele nevýhodná,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Při online rezervaci si spotřebitel zároveň spotřebitel jednoduše ověřit důvěryhodnost autopůjčovny na internetu a narazit i na zkušenosti ostatních zákazníků.
Výběr vozu
Při výběru vozu je důležité mít na paměti, že ačkoliv může být např. na obrázku s cenovou nabídkou vyobrazen konkrétní model auta, autopůjčovna má pouze povinnost poskytnout auto, které je ve stejné třídě jako zobrazený model. Cestovatel by se tak měl seznámit s tím, jaké třídy autopůjčovny nabízejí. Může tím předejít zklamání z toho, že mu nebyl poskytnut konkrétní model vozidla a zároveň bude více na pozoru, pokud mu bude nabídnuto vozidlo, které nesplňuje požadavky vybrané třídy.
V samotné smlouvě by pak měla být věnována pozornost rozsahu a výši pojištění vozidla. Primárně by se měl spotřebitel zaměřit na pojistné limity a výši spoluúčasti v případě dopravní nehody. „V rámci rozsahu pojištění je dobré si ověřit, zda pojištění zahrnuje i pojištění čelního skla nebo zda je vůz pojištěn proti krádeži. Důležité je také seznámit se s podmínkami vrácení vozidla. Ty můžou upravovat například maximální denní limit najetých kilometrů nebo to, v jakém stavu má být nádrž vozidla při jeho vrácení,“ doplňuje Eduarda Hekšová. U některých autopůjčoven se může spotřebitel také setkat s pojmem CDW, což je zkratka z anglického „Collision Damage Waiver“, který můžeme do češtiny volně přeložit jako „Odpuštění odpovědnosti za škody“. V případě tohoto ujednání se spotřebitel nemusí vůbec na pojištění vozidla podílet a pouze autopůjčovně zaplatí předem sjednanou částku. Výše takového poplatku se pak odráží i od hodnoty půjčeného automobilu. Je ale vždy dobré ověřit, zda se jedná o zcela nulovou spoluúčast nebo zda některé části automobilu podléhají klasickému pojištění.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat také tomu, zda autopůjčovna požaduje debetní nebo kreditní kartu. Některé autopůjčovny vyžadují pouze kartu kreditní, na které zablokují depozit o určité částce, kterou vám v případě vrácení vozidla bez problému vrátí. Autopůjčovny volí tuto strategii primárně z toho důvodu, že v případě, kdy dojde k některé pojistné události, mohou na kreditní kartě částku pohodlně strhnout i v případě, že na kartě nebude dostatek finančních prostředků, a bude nutné jít do mínusu. V případě kreditní karty totiž po spotřebiteli bude vymáhat tuto částku nadále jeho banka. Pro mnoho Čechů je toto nepříjemné zjištění. V České republice jsou totiž primárně rozšířeny karty debetní. I s debetní kartou si lze auto půjčit, ale často je zapotřebí následně dokoupit plné havarijní pojištění, které může půjčení spotřebiteli značně prodražit.
Dalším faktorem, na který by měl myslet každý, kdo si chce v zahraničí automobil půjčit, je rozhodnutí, kdo bude uveden jako řidič vozidla. Je možné smluvně zajistit, že auto může řídit i více osob, ale to může zvýšit jak výši pojistného, tak samotnou cenu pronájmu vozidla. Pokud by dopravní nehodu způsobila osoba, která není uvedena ve smlouvě, může po ní být v souladu s konkrétními obchodními podmínkami požadována náhrada plné výši škody. Roli také hraje věk řidiče. Obchodní podmínky autopůjčoven mohou stanovit zvýšení ceny pojistného nebo speciální poplatky v případě, že se jedná o mladšího řidiče, většinou do 25 let, nebo naopak o staršího řidiče nad 65 let. Je proto důležité věnovat pozornost i těmto podmínkám.
Při vyzvednutí samotného auta v místě dovolené může i přes důkladnou přípravu také dojít ke komplikacím. Proto je dobré vozidlo dostatečně zkontrolovat, zda se na něm nenachází škrábance či oděrky. Důležité je také vyzkoušet funkčnost stěračů, světel nebo třeba ostřikovačů. Nemělo by dojít ani k opomenutí stavu interiéru vozidla. „V případě, že spotřebitel na některé tyto nedostatky narazí, je důležité na ně upozornit zaměstnance, který auto předává, a trvat na uvedení těchto nedostatků do předávacího protokolu. Ideální je si všechny defekty na vozidle při převzetí vyfotit,“ upřesňuje Eduarda Hekšová.
Pokud bude spotřebitel věnovat těmto náležitostem dostatek pozornosti, měl by celý proces proběhnout bez problému. Seznámit by se měl také s místními pravidly silničního provozu, aby tak mohl jednoznačně předejít všem nástrahám, které ho na silnici v zahraničí mohou potkat.