Obchodníci používají mnoho praktik, které jsou pro spotřebitele lákavé, manipulují s ním, ale jsou v souladu s právními předpisy.
Rozvržení prodejny
Prvním trikem je samotné rozvržení prodejny, kdy bývá u vstupu často výhodné zboží, aby spotřebitele vtáhlo dovnitř. Následně jsou spotřebitelé nuceni projít celou prodejnu, aby nakoupili potřebné věci – v zadních prostorech prodejen bývají nejčastěji nakupované produkty a spotřebitelé si tak po cestě prohlédnou mnohem více zboží, než by jinak učinili.
Chytrým tahem je také rozmístění drobných sladkostí před prostor pokladen. Spousta spotřebitelů při čekání dostane na sladkost chuť a v případě, že jsou v prodejně s dětmi, je odolávání tomuto náporu ještě složitější.
Do rozvržení prodejny lze zahrnout i rozvržení regálů. Ve výšce očí bývají známé produkty, které bývají i dražší a prodejci z nich tedy mají vyšší zisk. Samozřejmostí poté je také přesouvání zboží s blížícím se datem spotřeby do popředí. „To má ale také za úkol zabránit plýtvání zboží, což je samozřejmě pozitivní praktikou,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
„Lákavému rozvržení prodejny se lze však jednoduše ubránit, a to striktním dodržováním vlastního nákupního seznamu,“ radí Eduarda Hekšová. V případě potřeby si spotřebitelé také mohou spočítat cenu plánovaného nákupu a vzít s sebou pouze hotovost s drobnou rezervou.
Osvětlení a vůně
Dalším, avšak velmi důležitým faktorem je osvětlení prodejny. Téměř každý upřednostní rozzářenou čistou prodejnu nad ponurou špatně osvícenou konkurencí. Mimo pocitu vyšší čistoty, který může ale také nemusí být oprávněný, vypadají lépe i samotné produkty. Zde již poté nezáleží na tom, zda se jedná o potraviny či například oblečení. „Správně nasvícená kabinka s oblečením dodá spoustě spotřebitelů dobrý pocit z nového kusu do šatníku,“ upřesňuje Eduarda Hekšová.
Typickým produktem k nasvícení je maso, které pod UV lampou vypadá červenější.
K barvě je nutno přidat ještě vůni. Všimli jste si, jak to nádherně voní v oddělení pečiva a třeba také v drogerii? Ne, to není vůně z pekárny nebo z parfémů! Je to uměle rozprašovaná vůně, aby vás přilákala jako vosu na med.
Spotřebitelé by tedy měli být rozvážní i při samotném prohlížení produktů, neboť při nákupu na prodejně nemá spotřebitel zákonné právo na odstoupení do 14 dnů. „Mnoho prodejců však vrácení peněz či výměnu zboží nabízí i nad rámec zákona,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.
Vzrušující reklama
Poslední praktikou, která je již ale více regulována, je reklama. U reklamy obecně platí, že nesmí být pornografická – prodejci se však často snaží zapůsobit a zaujmout právě pudovou rovinou. Dle výzkumů tyto reklamy skutečně mohou upoutat pozornost, avšak ani to nevede ke zvýšení prodeje. V jednom výzkumu bylo dokonce zjištěno, že billboard se spoře oděnou ženou u silnice muže zaujal, avšak málokterý z nich si vybavil, jakého produktu se reklama týkala. U žen je poté spoře oděné mužské tělo vnímáno často spíše negativně.