peníze

Internet je plný nabídek na nákupy zajímavých produktů stejně jako na úspory a investice. Někdy jsou však tyto produkty pouhým podvodem. V některých případech jsou také tyto produkty nabízeny dezinformační scénou, kdy spotřebitelé spoléhají na „autoritu“, které bezmezně věří. Ať už daný produkt propaguje kdokoliv, je vždy potřeba použít zdravý rozum a nenaletět. Důrazně tedy doporučujeme řádně zkontrolovat, zda daný výrobek vůbec může fungovat dle popisu. Od věci také není zkontrolovat samotnou osobu, která daný produkt nabízí či propaguje. Bohužel nelze očekávat pouhou dobrou vůli jedinců – za nabídkou se zpravidla skrývá (zejména finanční) prospěch. Jakých produktů se tento problém například týká?

Elektrozařízení pro úsporu energií

Úspory se hodí každému. Ještě více lákavé jsou u energií, které potřebujeme a zároveň po událostech posledních let nejsou vůbec levné. Vždy je však potřeba zvážit, jak na energiích ušetřit a zda je zvolená cesta vhodná. Známý dezinformátor nyní nabízí „zázračný“ přístroj EcoFox, který slibuje potenciální úsporu 503 eur ročně, přičemž je tento výrobek nabízen za 999 eur. „Spotřebitelům můžeme jen doporučit volbu úspornějších řešení, která jsou výhodná jak pro peněženky, tak pro životní prostředí, vždy je však potřeba řídit se zdravým rozumem a bezhlavě nevěřit lidem, kteří mají z produktů prospěch,“ doporučuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Přes vysokou pořizovací cenu se tento přístroj může jevit ekonomicky výhodně.

Opak je však pravdou. Již v minulosti jsme se setkali s podobnými přístroji (mimo jiné pod názvy EKONOR či Energy Saver Pro), které spotřebitelům slibovaly úspory, avšak ve skutečnosti energii pouze spotřebovávaly a výhodné byly pouze pro prodávající a výrobce. Přestože laika může přesvědčit na oko odborné vysvětlení, které je podáváno na streamech i webinářích věnující se tomuto přístroji, jde pouze o klamání spotřebitele. V minulosti byly podobné přístroje kontrolovány Českou obchodní inspekcí, přičemž se zpravidla zjistilo, že nedochází k úspoře, ale pouze k další spotřebě tímto přístrojem. Ani v tomto případě nelze předpokládat, že by tomu bylo jinak. Důvěryhodnost nepřidává ani minulost propagátora, který již spotřebitele oklamal ve více případech.

Zázračný fén

Dalším nabízeným produktem, propagovaným na dezinformační scéně, je fén, který má měnit strukturu běžné vody na studánkovou. Přitom se jedná o běžný fén (se slabším výkonem než konkurence) s jediným rozdílem, kterým je modré světlo. Přestože je možné ovlivňovat tvrdost a kvalitu vody pomocí různých filtrů a čističek, nelze rozumně očekávat, že se díky krátkému foukání fénem s modrým světlem stane z běžné kohoutkové vody voda čistá a přírodní, jako je studánková.

Tento fén se ve „slevě“ prodává za více než 4,5 tisíce kroum, přesto e-shop láká na velkou slevu z původní ceny téměř 11,5 tisíc korun. „Pro verze“ tohoto fénu pak vyjde na neuvěřitelných 76 tisíc korun. Na tomto e-shopu lze nalézt i mnohem více pochybných produktů jako „homeopatikum pro dřevo“, což je samolepka, která má měnit strukturu dřeva, aby lépe hořelo.

Neexistující kryptoměny

Mimo zázračné produkty se také spotřebitelé mohou setkat s nabídkami „výhodných investic“. Přestože investice obecně mohou být prospěšné, je vždy potřeba myslet na možná rizika. Největším rizikem, kterému však lze předejít, je poté investice do podvodných schémat. Může se jednat o propagaci výhodné investice do kryptoměny, avšak schéma ve výsledku připomíná spíše tzv. letadlo (členové vydělávají na tom, že nalákají další, jejichž vložené peníze si „výše postavení“ členové rozdělí).

„Vždy spotřebitelům důrazně doporučujeme, aby si ověřovali, kam a komu peníze dávají, ať už se jedná o nákupy nebo investice,“ upozorňuje Eduarda Hekšová a dodává: „Kromě zdravého rozumu je dobré ověřit si, zda jsou osoby, kterým své peníze dáváme, opravdu důvěryhodné. Jestliže jsou známé pro několik pochybných činností z minulosti, nedoporučujeme jim peníze svěřovat.“

Jestliže mají spotřebitelé podezření, že naletěli, mohou se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu na čísle 299 149 009. „Spotřebitelům můžeme pomoci s ověřením e-shopu či jiných stránek, nabízejících produkty a služby pro spotřebitele. Neposkytujeme však finanční poradenství,“ uzavírá Hekšová.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *