První pražská autobusová linka vedla z Vršovic do Záběhlic

praha-bus138První autobusová linka v Praze spojovala Vršovice a Záběhlice.

Pražská obec spustila pravidelnou autobusovou dopravu na lince A přesně 21. června 1925. Autobus jezdil z dnešního náměstí Svatopluka Čecha od tramvajové smyčky přes Bohdalec k Záběhlickému zámečku, kde dodnes funguje autobusová zastávka U Lípy.

Autobus na lince A nejprve zastavoval pouze na zastávce dnes zvané V Korytech, dříve se jí říkalo Na Hrádku. O tři roky později už zastavoval také Na Bohdalci, aby cestující mohli přestoupit na tramvajovou linku číslo 3.

První pražská autobusová linka z Vršovic do Záběhlic a zpět jezdila už od roku 1925 ve dvacetiminutových intervalech. Kromě cestujících přepravovala také poštu.

bus101

První pražský městský autobus jezdil z Vršovic do Záběhlic.

Městská autobusová doprava se osvědčila. Od roku 1929 zajížděly autobusy z Vršovic až na Václavské náměstí, následující rok byla trasa prodloužena dokonce ke Stavovskému divadlu. Od roku 1930 se na druhé straně jezdilo do Hostivaře.

Historické číslo vstává z mrtvých

Během půlstoletí se změnila koncepce pražské hromadné dopravy, ale nejstarší autobusová linka zůstala důležitou páteřní spojnicí. Nejnižší písmenné označení A vyměnila za nejnižší číselné označení 101, ale až do 80. let minulého století se její trasa neměnila.

Teprve s rozvojem metra odešlo „?čko“ neboli „Stojednička“ do dopravácké výslužby. Úsek mezi Vršovicemi a Záběhlicemi obstaraly autobusy s číslem číslem 138.

Historická Stojednička ovšem vstala z mrtvých a dnes jezdí v téměř nezměněné trase jako na začátku před pětaosmdesáti lety. Jenom je o dost prodloužená a staví skoro na každém rohu. Začíná v Tolstého ulici, křižuje Náměstí Svatopluka Čecha, stoupá a klesá přes Bohdalec, projíždí Záběhlicemi, zastavuje u obchodního centra Hostivař, u Hostivařského nádraží a po Průmyslové ulici dojede až na konečnou Depo Hostivař k metru. 

Délka linky 101 se mění v pracovních dnes i o víkendu a také podle dopravní špičky. Mimo špičku je v provozu jen úsek Tolstého – Nádraží Hostivař.

Kudy jezdí linka 101?

Celková doba jízdy pod jízdního řádu je 42 minut a ujetá vzdálenost 15 kilometrů.

Tolstého – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Slovinská – Koda?ská – Kavkazská – Koh-i-noor – Vršovický hřbitov – Bohdalec – Bohdalecká – Záběhlice – Pod Vinicí – V Korytech – U Lípy – Záběhlická škola – Práčská – Obchodní centrum Hostivař – Na Groši – Hostivařská – Nádraží Hostivař  – Sklářská – Kablo  – Kovošrot – Zentiva – Kovošrot – Kablo – Barvy a laky – Radiová – Průmyslová – Na Homoli – Malešická továrna – Depo Hostivař.

Stojednička projíždí značnou částí Prahy 10. Svezte se s ní a podívejte se na zajímavá místa.   

Na Míčánkách: Justiční palác kombinuje staré budovy s moderní architekturou.

Slovinská: Muzeum hraček.

Koh-i-noor: Moderní kostel svatého Václava a budova slavné továrny Koh-i-noor.

Bohdalec: Tady se natáčela Obecná škola, charakteristické jsou nouzové školní budovy a elektrárna.  

Záběhlice: Autobusová zastávka pod mostem Jižní spojky stojí na břehu Botiče. Odtud jede linka 101 proti proudu populárního pražského potoka. 

V Korytech: Kostel Narození Panny Marie má románské základy. Uprostřed Hamerského rybníka stávala královská tvrz Václava IV. Dnes je na jednom břehu oblíbený Lechovický sklípek a na druhém sportovní centrum Hamr. 

U lípy: Záběhlický zámek i park je veřejnosti bohužel nepřístupný. Taktéž zajímavé moderní obytné budovy.

Záběhlická škola: Bývalý zámeček Práče slouží hospodářským účelům.

Práčská: Historický špýchar dnes stojí samostatně, dříve okolo něj bývala zemědělská usedlost.

Na Groši: Odtud se chodí k Hostivařské přehradě

Radiová: Nedaleký park Hrušov je určený speciálně pro inline bruslení.

Depo Hostivař: Garáže a opravny pro metro jsou občas přístupné pro veřejnost. 

Omnibusový pokus roku 1908

Abychom byli spravedliví, nesmíme zapomenout na jeden starší pokus o autobusovou dopravu v Praze. V roce 1908 začaly jezdit omnibusy přes Karlův most na Malou Stranu.

Jejich provoz byl však nespolehlivý, těžké vozy ničily most i ulice a když po technické závadě jeden vůz nacouval do malostranského domu, byl provoz v roce 1909 zastaven.

Komentáře

Tip na nové byty v Praze 10 od developera FINEP. Projekt Malý háj ve Štěrboholech vás jistě zaujme!
Pojištění od Hyperfinance cestovní pojištění, úrazové pojištění a další Předpověď počasí Praha 10